FOGYÓKÚRA JÁRVÁNY IDEJÉN – figyeljünk a tápláltsági állapotunkra!

2020 október 12. Tóth Gábor

Van, akinek az új idők több mozgást és én-időt hoztak, másokat az otthoni munkavégzés és a bezártság inkább passzívabbá tett. Megjelent a „karanténháj” fogalma, és nem kevesen különböző diétákba kezdtek. Nyilván a több ülés, a mozgáshiány más étrendet kíván, bár a fogyókúrás programok ritkán működnek fizikai aktivitás nélkül.

 

Két fontos szempont

 

A fogyókúrás diéták során két fontos szempontot érdemes említeni. Az egyik a jojó-hatás elkerülése, azaz ne kerüljünk az alapanyagcserénk alatti zónába. A másik a tápláltsági állapot megőrzése, vagyis ne gyengüljünk le a súlyvesztés során.

 

A jojó effektusról: ha valakinek például 1200 kcal az alapanyagcseréje, és rendre csak 800-1000 kcal-t visz be naponta, beindul a szervezet „takarékos üzemmódja”, a belső csapokat az energiaellátó rendszer elzárja (hőtermelés, energialeadás visszafogása, belső szervek aktivitásának csökkentése stb.), ami később hízáshoz vezet, emellett nem is egészséges folyamat (éhezési pánik). A túlzott megszorítások fehérje-, vitamin- és ásványianyag-hiányhoz is vezethetnek, a szellemi és testi erő fogy, a gondolkodás és a memória homályossá válik, hangulati hullámok és fáradékonyság jelenik meg, emésztési problémáktól szenvedünk (enzimtermelési és szervi zavarok), a hajunk, a körmünk és a bőrünk is változhat. Az immunrendszerünk általánosan gyengül, ami egy világjárványos terminusban bizony komoly hátrány, sőt veszélyforrás.

 

Fogyókúra és tápláltság együtt

              

A gyors, ötletszerű, nem megfontoltan végrehajtott fogyókúrák általánosan is, jelen helyzetben pedig kiemelten ellenjavallottak. Ilyenkor sok víz és vízben oldott értékes anyag távozhat, a bélrendszer (mikroflóra) és az immunvédelem erősen megsínyli a hirtelen átállítást. 

 

 

Ha meguntuk a „karanténhájat”, akkor kezdjünk el határozottan, ám fokozatosan tenni ellene, de ne türelmetlenül (ne feledjünk: türelmesen hízunk, de türelmetlenül szeretnénk fogyni).

 

A kiegyensúlyozott fogyókúra nem koplalás, hanem minőségi csere: a diéta több gyümölcsöt, zöldséget, nyers és párolt növényt, főzelékféléket, sovány fehérjeforrásokat jelent, ami előnyös, így a vitaminok és nyomelemek jelen vannak. Érdemes figyelni a fehérjebevitelre (akár shake formájában) és az omega-3 zsírsavakra is (célzott bevitellel), valamint – furcsa, de ki kell mondani – a megfelelő energia fedezésére is (napi 1300-1500 kcal), azonban ez utóbbi legnagyobb részét (80%-át) kora délutánig kell bevinnünk. A kenyér, rizs, burgonya, tésztafélék helyett természetesen jobb a főtt zabpehely, köles, árpagyöngy, barna rizs, hajdina, bulgur, qunioa. Zsiradékforrásként értékes növényi olajokat használunk mértékkel (lenmag-, szőlőmag-, dió-, kendermag-, tökmag-, olívaolaj stb.). Érdemes lehet étrend-kiegészítőkkel vagy funkcionális termékekkel is élni ez idő alatt külön is (C-, D-vitamin, szelén, cink, réz, króm, méhészeti termékek, gyógygombák, huminsav, színanyagok).

 

Az éhségérzet csökkentése

                         

Az éhségérzet csökkentését sok folyadékkal, élelmi rostokkal, vércukorszint-beállítást támogató célvegyületekkel (inulin, GABA), valamint aromás növényekkel (keserű, savanyú ízű anyagok, fahéj stb.) és gyógyteákkal érjük el, az édességvágyat ízletes turmixokkal enyhítjük (fehérje vagy étkezést helyettesítő turmixok). Délután 15 órát követően kiemelten figyelünk a szénhidrát- és zsiradékbevitel csökkentésére, estig már csak 2-300 kcal-t vihetünk be (napi szükséglet 20%-a), de ehetünk keményítőben szegény zöldségféléket (paradicsom, paprika, uborka, spárga, brokkoli, hagymafélék, párolt cukkini), kevés sütőtököt, sült vagy főtt gombát és sovány fehérjeforrásokat.

                                       

Különbség a turmixok között

 

Hasznos meginni egy fehérjeturmixot az edzések után, azonban ezekben legtöbbször a fehérjén kívül semmi más nincs, azaz szükségesek, de nem elégségesek egy kúra során. Az étkezést helyettesítő turmixok ennél jóval gazdagabbak, azaz a fehérjék mellett élelmi rostok és minden vitamin és ásványi anyag megtalálható bennük, ami egy nagy étkezéshez szükséges. Ezek fejlesztésének célja a tápláltsági állapot megőrzése a fogyókúra ideje alatt. A súlykontroll-programok egyik nagy kihívása: a csökkenő bevitel mellett is meg tudjuk-e őrizni az immunrendszeri egyensúlyunkat.

 

Ilyen értelemben a járványos időszakban a legyengülés minden másnál hátrányosabb folyamat, és ha belevágunk egy óvatos kúrába, igyekezzünk megőrizni a tápláltsági állapotot!

 

NÖVELD A TÁPANYAGBEVITELEDET A SLIM FLASH-el!

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza