TISZTÁBAN VAGY VELE, HOGY MITŐL FÜGGSZ? – vegánná válásom története

2020 augusztus 10. Ágh Csaba

Egyszer már belefogtam a hús elhagyásába, de csúfos kudarcot vallottam. Természetesen semmilyen háttértudásom nem volt a témában, csak olvastam egy könyvet és annak hatására kipróbáltam. Egyik pillanatról a másikra. Súlyos hiba volt. 

  

Ezúttal viszont másképpen álltam hozzá, erről mesélek nektek a cikksorozatunkban. Az első részben arról írtunk Haris Éva egészségtan tanárral, számos neves sportoló segítőjével, aki az én utam szakmai mentora is, hogy milyen terv alapján vágok bele a váltásba, a másodikban pedig 7 kérdésről mesélünk, amit érdemes tisztázni, mielőtt valaki áttér a növényi táplálkozásra.

    

Hogy mi lett a vége a korábbi, terv nélküli vegánná válásnak? Elkezdtem fogyni. Ennek sokan örülnének, de erőnléti edzőként én másképp voltam vele. Amikor elértem a 70 kg-ot, behúztam a kéziféket. A mérleg kijelzőjét bámulva úgy gondoltam, hogy a hús elhagyásánál nincs nagyobb ostobaság a földkerekségen. Be is fejeztem a kísérletezést és visszatértem a csabai szárazkolbász, a csirke, a rántott húsos szendvics és a tej bűvkörébe. A súlyom villámtempóban visszaállt a megszokott értékre és a hús nélküli élet gondolatát betettem a fiókba. Amilyen mélyre csak lehetett.
Később, Kaliforniában, egy edzésen tapasztalhattam meg, hogy bizony lehet ezt máshogy is csinálni. Erőtlenség? Gyenge izomzat? Ugyan már, felejtsd el. Persze az 1 millió dolláros kérdést, a „HOGYAN?”-t továbbra sem válaszolta meg nekem senki.

 

De térjünk vissza a jelenbe 

                
2018. decemberében egy szabadtüdős búvár képzésen vettem részt Olaszországban. Montegrotto az otthona a világ (jelenleg) legmélyebb medencéjének (42 méter), az Y-40-nak. Hogyha a legmélyebb medencében merülhetsz és a világ egyik legjobb szabadtüdős búvárjától tanulhatsz, akkor a felkészülést komolyan veszed, nem igaz? Szerintem is.

Valamit valamiért

        
A táplálékok hatóanyagai olyanok, mint egy szerződés apró betűs mellékletei. Pusztán azért, mert nem olvasod el őket, a következményei vonatkoznak rád. 
Imádom a tejet, pedig nem a barátom. Régóta tudtam, hogy a tej, pontosabban a tejsavó a szabadtüdős búvárok egyik legnagyobb ellensége. Miért? Azért, mert erőteljes nyálkaképző hatása révén megnehezíti a merülés közbeni egyenlítést a dobhártya külső és belső oldala közötti üregekben. Nem volt más út, a tejtermékeknek, tejalapú kiegészítőknek menniük kellett. (Számomra ez szempont, hiszen több, mint 20 éve foglalkozom szabadtüdős búvárkodással. 2014-ben hogy több sportoló olimpiai felkészítésében vehettem részt.)
      

Szakmai kisokos:
Mi az az egyenlítés? Mindenki találkozott már a jelenséggel repülő-, vagy autóút során a hegyi szakaszokon. Emelkedésnél és süllyedésnél is nyomást érzünk a fülünkben, amit befogott orr melletti orrfújással vagy nyeléssel szüntetünk meg. Ilyenkor a dobhártya két oldala között kialakult nyomáskülönbséget szüntetjük meg úgy, hogy egy vékony „csövön”, az Eustach-kürtőn keresztül levegőt pumpálunk a megfelelő helyre. Kattan valami a fülünkben, és máris jobban érezzük magunkat. Mivel egy szabadtüdős búvár csak a tüdejébe zárt levegő mennyiségével gazdálkodhat, nincs sok ideje az egyenlítéssel pepecselni. Minél gyorsabban és egyszerűbben végre tudja hajtani a feladatot, annál jobb.

Fotó forrás: hazipatika.com

                           
Mi köze a nyálkának a dobhártyámhoz? Csaba! Ez nem egy vegán cikk???

                     
De, ez egy „vegán” cikk, csak sportolói szemmel. Engedd meg kérlek, hogy elmagyarázzam; az olyan üreges területeket a testünkön belül, mint pl. az arcüregek, orrüreg vagy az Eustach-kürt, vékony nyálkahártya borítja. Légszennyezettség, allergiás reakciók vagy betegség (pl. nátha) esetén ez a nyálkahártya bedagadhat és problémákat okozhat. Orrfolyás, bedugult fül, fájó arcüregek stb. A tej (pontosabban a tejsavó) a nyálkaképződés miatt erre még pluszban rátehet egy lapáttal. Ésszerű megoldásnak tűnik, hogy a tejtermékek elhagyásával a tüneteket csökkenteni tudom. 

 

Az előző gondolatsorozatomban volt egy apró probléma. Imádtam a tejet. Pontosabban a frissen fejt tejet. A sajtokat. A házi vaj selymes ízét. A kefír savanykás zamatát. Ráadásul a sportolóként fogyasztott fehérjekészítményeim is mind tejsavó alapúak voltak.
Hogy mondod? Vannak olyan tejtermékek, amelyekben nincs tejsavó? Igen, ez így van. De ha már csinálunk valamit, akkor csináljuk teljes gőzzel!

 

2 hónapot adtam a tisztulási folyamatnak. A végleges szakítás miatt azonban voltak kétségeim. Egyrészt a „függőségem”, másrészt a táplálkozásomban betöltött szerepük pótlása miatt. Nem volt nap 500 g túró nélkül kefírrel. Mit kenjek a szendvicsbe? Edzés után nincs turmix? Soha többet vajas croissant? És a Roquefort? Ne már….
  
Haris Éva húst eszik, Ágh Csaba pedig növényi táplálékot fogyaszt.
Érdekes kontraszt, de együtt járják az utat Csaba vegánná válásában. Csaba a sportoló alany, Éva pedig a szakmai mentor, aki folyamatos mérésekkel ellenőrzi Csaba állapotát
   

Függőséget okozhat?
              
Haris Éva:
Egyik kedvenc témám a táplálkozáson belül a „függőség”. Szinte minden alapanyag tud addiktív (azaz függőséget okozó) lenni. Nem vagyok a téma tudományos szakértője, csak a tapasztalataim alapján tudok nyilatkozni, de az édességek mellett a tej és a tejtermékek látszanak a legnagyobb kihívásnak. Miért szeretjük a tejet és a belőle készült élelmiszereket?  Évtizedek óta sulykolják belénk, hogy a tej élet, erő és egészség. Rengetegféle tejtermék van, az édestől a sósig a folyékonytól a szilárd halmazállapotúig. Mindenhol kapható, gyorsan fogyasztható és nem utolsó sorban finom.  Kutatások bizonyítják, hogy a magas zsír, energia és cukor tartalmú ételek a kábítószerekhez hasonló viselkedéses jelenségeket és az idegrendszert érintő fiziológiai változásokat idéznek elő. Magyarán szólva, lesz egy kis dopamin-fröccs a szervezetben (a dopamint boldogsághormonnak is becézik), ha valami zsírosat és édeset eszünk.  Ehhez még hozzávehetjük a kazein lebomlásakor keletkező opiát vegyületek hatását (kábító, nyugtató jellegű lehet), és már is kész a recept a tejhez való viszonyhoz.

 

A legfinomabb becslések szerint is az emberek több, mint fele küzd valamilyen tej okozta ártalommal. Leggyakoribb formája a tejfehérje-allergia – a tejben lévő fehérjére adott kóros immunválasz – és a laktózérzékenység – a tejben lévő laktóz (tejcukor) emésztési zavara, amelyet a laktózbontó enzim, a laktáz teljes vagy részleges hiánya okoz -.

 

De mi a baj? A tej egy mezőgazdasági termék, a dobozos tej az élelmiszeripar technológiáin átesett „valaha” mezőgazdasági termék, nem? 

 

A tej-sztori

 

Nem kompetenciám állást foglalni a tej mellett vagy ellen, de az biztos, hogy nem emberi fogyasztásra készül, hiszen a boci alaptápanyaga a születésétől 120 napig. Ez persze a mai intenzív tartásban azt jelenti, hogy a születés után a bocit azonnal leválasztják és 2-3 napig úgynevezett föcstejetet (kolosztrumot) kap – amit előre lefejnek – ezzel megalapozva az utód immunitását. A kolosztrális szakasz után a tehén visszakerül a termelésbe és a tejét innentől mi fogyasztjuk. Rettentően megosztóak a tudományos információk a tejről, de az biztos, hogy a minőségét nagyban befolyásolja az állat takarmányozása, fajtája és tartásmódja. A nagyüzemi tartásban napi háromszori fejés az elterjedt, mely során fejésenként kb. 20 liter tejet nyernek egy állatból, ezzel szemben a boci kb. 5-10 litert szopik (kortól függően). Az állat annak érdekében, hogy megtermelje és leadja az elvárt tejmennyiséget, jelentős hormonelválasztást produkál (prolaktin), valamint önfeláldozó termelést folytat a szarvasmarhafajták egy része, így a saját szervezetük ásványianyagait mobilizálja a tejbe, melynek mennyisége egyre csekélyebb.

 

A feldolgozás során UHT, azaz ultrapasztőrözött tejet kapunk, így a tej nagymértékben sterillé válik. Ultrapasztőrözés során 136-142 Celsius fokra melegítik a tejet és 2-6 másodpercig ezen a hőmérsékleten tartják, aztán gyorsan lehűtik. Ezaz eljárás a tejzsírt nem befolyásolja, és a tejfehérjék denaturizálása sem káros táplálkozás szempontból. Viszont csökken a kalcium (40-50% is lehet) és a foszfor tartalom. Vitaminok közül a tiamin, a piridoxin, a kobalamin, a folsav és az aszkorbinsav az intenzívebb hőkezelés hatására jelentős károkat szenved. Folytathatnám a sort, de azt hiszem, ez már épp elég infó ahhoz, hogy a dobozos „tej” nem tej. De még visszavan a homogenizálás…

 

Homogenizálás: a tej nagy zsírcseppjeit apróbb zsírcseppekké alakítják és eloszlatják a tejben. Ez egy fizikai eljárás, mely növeli az eltarthatóságot, esztétikusabbá teszi a terméket – nem lesznek benne zsírcsomók – és íze testesebb és krémesebb lesz. Dr. Kurt A. Oster nevéhez fűződik, azaz elmélet, hogy a homeogenizált tejben a xantin-oxidáns ártalmas lehet, mivel a kisebb zsírgömbök felszínéről könnyebben felszívódik, és az enzim aktív formában átjut a vérkeringésbe, ahol lerakódva az erek falán érelmeszesedést okoz.

 

Jómagam alapjáraton visszafogott duhaj vagyok, ha tápanyagokról van szó, és azt támogatom, ha valaminek nem egyértelmű a szakmai megítélése és elhagyható, azt el kell hagyni. Viszont mindig visszatérek az alap tézisemre: nem vagyunk egyformák.

 

Csabi esetében a tej elhagyásával abszolút egyet tudtam érteni, de a feladat kicsit sem egyszerű, mert rengeteg élelmiszerben van laktóz vagy tejfehérje. Csak a tudatos vásárlás segít!

 

Még egy kis szösszenet, hogy én ugyan húsevő vagyok, de nagyon szeretem az állatokat. Falun nőttem fel, ahol kisgyerekként tágra nyílt szemekkel figyeltem a szarvasmarhákat, ahogy a mindegyik tudta, hol lakik, mikor a legelőről a csordás behajtotta őket. Ezeket a kedves állatokat a tejtermelés miatt annyira kizsigerelik, hogy az átlagos élettartamuk egyharmadára csökken…. Amondó vagyok, tápláljuk a haszonállatokat egészségesen, tartsuk őket optimális körülmények között, a lehető leghumánusabban öljük le őket, és minden felhasználható részét hasznosítsuk.

   
Mi volt a tanulság?

      
Ágh Csaba: Hónapokkal később rá kellett jönnöm, hogy semmilyen negatív következménye nem volt a tejtermékek elhagyásának. Sőt! A nyári allergia időszakomban (parlagfű) a tünetek alig jelentkeztek és a nyaralás alatti merülések gondolatai sem a kukában landoltak. Télen, amikor ritkán, de megjelent a nátha, simán vettem az akadályokat. Az igazság az, hogy a tej elhagyása volt az egyik legjobb és (!) legkönnyebb lépés számomra.
              

Mivel helyettesítetted a kieső alapanyagokat? 

 

A tejet növényi tejjel (reggel a kávémba), a vajat pedig zöldség- vagy magkrémekkel, szószokkal. A sajtokat az étkezésem változatosságával ellensúlyoztam. A tejsavó alapú fehérjeturmixot növényi fehérjére cseréltem.
Rá kellett jönnöm, hogy sok esetben azért nyúltam korábban tejtermékekhez, mert könnyen és gyorsan elérhetőek voltak. A megszokás és a napi rutin nagy úr! Ismertem a hatásukat (mitől és mennyitől lakom jól, mennyi ideig ad energiát stb). Bevásárlásnál gondolkodnom sem kellett, csukott szemmel is végigmentem a listán. A tej elkényelmesített, ugyanakkor beszűkítette a fogyasztott élelmiszereim körét. A váltást követően engem lepett meg a legjobban, mennyire nem hiányoznak a tejtermékek.

 

Haris Éva: Kezdjük azzal, hogy a növénynek nincs teje, ezek a készítmények növényi italok (csak a kókusz az, ami tejital). A kérdés csak annyi, hogy élettani szempontból mit kapunk ezektől az italoktól? Minimál fehérjét, némelyikből több zsírt, és van, amelyikből több szénhidrátot, meg jó pár adalékanyagot (a vitamin és ásványianyagokat is ide sorolnám), tartósítószert és egyéb élelmiszeripari csodát. Ha már mag- vagy gabonatej, akkor házi, adalékmentes és csak az íze kedvéért!

Haris Éva és Ágh Csaba elvégzi a szükséges test-összetétel méréseket

 

5 tipp a kezdéshez, amelyek Csabának is jól jöttek 

 

1⃣  Tisztázd magadban, hogy miért is szeretnél belevágni a növényi alapú összetevők bővítésébe az étkezésedben. A teljes váltás nem szükségszerű, de ha belevágsz, szilárd elhatározás kell!

 

 2⃣  Mielőtt bármit is kiveszel az étkezésedből, nézd meg a pótlási lehetőségeket. Teszteld őket, majd ha megtaláltad a megfelelő terméket, fokozatosan vágj bele a váltásba. Ez egy hosszú folyamat, de erről majd a következő cikkekben…

 

3⃣  Mindig nézd meg a kiválasztott termék összetevőit. Minél kevesebb a hozzáadott vagy ismeretlen elem, annál jobb.
             

4⃣  Állj át a bio, illetve házi gazdaságokból származó termékekre. Évivel a labor és biorezonanciás méréseink igazolták, hogy minél több bio élelmiszert fogyasztottam a nagyüzemi előállítású termékek rovására, annál jobban csökkent a szerveztemben lévő nem kívánt vegyi anyagok mennyisége. Mindent kiszűrni nem lehet, de azért bőven van mozgástered!

 

5⃣  Figyeld a saját tested jelzéseit, vezess étkezési naplót. Tele vagyunk olyan tünetekkel, amelyeket észre sem veszünk. Jelentős részük kapcsolatban van az elfogyasztott élelmiszerekkel. Egy-egy tünetet nem kizárólagosan az adott élelmiszer vagy anyag okozhat, de a megjelenéséhez, megszűnéséhez nagymértékben hozzájárulhat. A tej elhagyását követően nálam eltűnt az időnkénti krákogásom. Nem volt nyálka a torkomnál, amely sokszor zavaróan jelentkezett.

 

LÉTEZIK SPORTOLÓ HÚS NÉLKÜL? – vegánná válásom története

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza