A TARTÓS EGÉSZSÉG ÉS AZ IDEÁLIS TESTSÚLY ÉTRENDJE

2020 április 9. Kovács Mirjana

Mi az az étrend, ami a címben szereplő két előnyt magában egyesíti? A teljes értékű növényi alapú étrend azt jelenti, hogy a lehető legtöbb tápanyagot juttatjuk a szervezetünkbe olyan természetes, növényi alapú ételekkel, amelyek nem tartalmaznak adalékanyagokat és nem estek át semmilyen – vagy nagyon minimális – élelmiszeripari feldolgozó eljáráson.

 

Alapját tehát a finomítatlan, vagy minimális feldolgozási folyamaton átesett növények képezik, amely magában foglalja a gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, dióféléket és magokat, továbbá kerüli a húst, tejtermékeket és feldolgozott élelmiszereket, úgymint fehérlisztet, finomított cukrokat és olajokat.

 

A növényi étrend pozitív egészségügyi hatásait ma már számos tanulmány bizonyítja: a Dr. T. Colin Campbell által vezetett Kína tanulmány, ami a valaha végzett legnagyobb és legátfogóbb táplálkozástudományi felmérés, világosan és közérthetően mutatja be, milyen összefüggés van a táplálkozás és a leggyakoribb betegségek – szívbetegség, elhízás, cukorbetegség, rák és autoimmun betegségek – között. Azok az emberek, akik túlnyomó részt növényi alapú ételeket fogyasztanak, egészségesebbek, átlagosan hosszabb ideig élnek, és kevesebb krónikus betegségben szenvednek, mint azok, akik rendszeresen fogyasztanak húst és tejterméket.

 

Az Amerikai Dietetikai Szövetseg (ADA), amely a világ legnagyobb hivatásos dietetikusokból álló szövetsége, 2009 júliusában a következő nyilatkozatot publikálta a vegán és vegetáriánus étrenddel kapcsolatban:

 

„Az Amerikai Dietetikai Szövetség (ADA) álláspontja az, hogy a helyesen megtervezett vegetáriánus diéta, beleértve a teljes vegetarianizmust, azaz a vegán táplálkozási módot is, egészséges, tápértékét tekintve alkalmas és előnyös bizonyos betegségek megelőzésében és kezelésében. A jól megtervezett vegetáriánus diéta megfelelő az egyén számára életciklusa bármely szakaszában, beleértve a terhesség, a szoptatás, a csecsemőkor, a serdülőkor időszakát, illetve a sportolókat. Tudományos kutatások eredményei egyértelmű összefüggést mutatnak a vegetáriánus táplálkozás és a szívbetegség alacsonyabb kockázata, alacsonyabb koleszterinszint, alacsonyabb vérnyomás, valamint a magas vérnyomás és 2-es típusú diabétesz kisebb kockázata között a nem-vegetáriánusokhoz képest. A vegetáriánusoknak általában alacsonyabb a testtömeg indexük és alacsonyabb a különféle daganatos betegségek előfordulási aránya. A vegetáriánus étrenden élők kevesebb telített zsírsavat és koleszterint fogyasztanak, ezzel szemben több rostot, magnéziumot, káliumot, C és E vitamint, folsavat, karotinoidokat, flavonoidokat.” [1]

Buddha-tál teljes értékű növényi étrendben (vegán).
Fotó és étel: Kovács Mirjana

 

Miért olyan hatásos a teljes értékű növényi étrend?

 

Egészségünket a hasznos tápanyagbevitel mennyisége határozza meg. Vagyis minél több értékes tápanyagot juttatunk a szervezetünkbe, annál egészségesebbek leszünk. Az alacsony zsírtartalmú teljes értékű növényi étrend tartalmazza a lehető legtöbb vitamint, antioxidánst, ásványi anyagot, nyomelemet, rostot stb., amelyek mind kulcsfontosságú tápanyagok a test egészséges működése szempontjából, mégis, sok esetben jóval kevesebb mennyiséget juttatunk belőlük a szervezetünkbe, mint amennyire szükségünk lenne. A teljes értékű növényi élelmiszerekben ezek a tápanyagok mind bőségesen megtalálhatók, míg az állati eredetű és finomított élelmiszerekben egyáltalán nem, vagy csak nagyon minimális mennyiségben.

 

Mit együnk és mit ne?

 

Amit bátran fogyaszthatsz:

 

  • •  Zöldségek (pl. zöld levelesek, káposztafélék, keményítőtartalmú zöldségek stb.)
  • •  Gyümölcsök (pl. csonthéjasok, dinnyefélék, bogyós gyümölcsök, trópusi gyümölcsök stb.)
  • •  Teljes kiőrlésű gabonák (pl. zab, búza, rozs, árpa, hajdina, barna rizs stb. – egészben megfőzve, vagy teljes kiőrlésű liszt / tészta formájában)
  • •  Hüvelyesek (pl. lencsefélék, babfélék, csicseriborsó, zöldborsó stb.)
  • •  Dióféléket és olajos magvak (pl. dió, mandula, lenmag, chia mag, napraforgó mag stb.)
                      

Az említett pozitív egészségügyi hatások, valamint tartós súlycsökkenés elérése érdekében korlátlanul fogyaszthatunk zöldségeket és gyümölcsöket, amiket kiegészítünk teljes kiőrlésű gabonákkal, hüvelyesekkel, valamint minimális mennyiségben diófélékkel és olajos magvakkal.

 

Amit kerülj:

 

  • •  Húsok és halak (vörös és fehér húsok, valamint édesvízi és tengeri halak egyaránt)
  • •  Tojás (minden állattól származó tojás)
  • •  Tejtermékek (pl. tej, joghurt, kefir, sajtok)
  • •  Állati zsírok és növényi olajok (pl. kókuszolaj, lenmagolaj, sertészsír, kacsazsír, ghí stb.)
  • •  Feldolgozott élelmiszerek (pl. fehér liszt és abból készült pékáruk, növényi húspótlók, növényi sajtok, chipsek stb.)
  • •  Finomított cukrok és édesítőszerek (pl. fehér cukor, barna cukor, melasz, agave szirup, szacharin, szukralóz, maltit stb.)

 

Ezen élelmiszerek hasznos tápanyagtartalma rendkívül alacsony. Ha az étrendünk jelentős részét ezek az élelmiszerek teszik ki, akkor hosszú távon nem tudjuk biztosítani a szervezetünk egészséges működéséhez nélkülözhetetlen vitaminokat, antioxidánsokat, ásványi anyagokat, rostokat, stb.

 

Tartós fogyás éhezés nélkül

 

Fantasztikus hírem van azok számára, akik szeretnek enni és jól lakni, hiszen ez az étrend lehetővé teszi azt, hogy éhezés nélkül szabaduljunk meg a kilóktól. Hogyan lehetséges ez? Az alábbi ábra jól szemlélteti az okokat.

A zöldségek és gyümölcsök átlagosan 80-90% vizet tartalmaznak, melynek köszönhetően térfogatuk jóval nagyobb, mint az olajoké vagy tejtermékeké, így hamarabb eltelítik a gyomrot, és kevesebb kalóriát viszünk be velük, mint a többi élelmiszerrel. 500 kalóriányi zöldséggel és gyümölccsel – vagy akár gabonával és hüvelyessel – teljesen tele lesz a gyomrunk, viszont ha azt az 500 kalóriát olajokból viszünk be, akkor ugyanolyan éhesek leszünk, mint előtte, mert nem telítik el a gyomrunkat. És vajon mi történik ilyenkor? Eszünk… Addig eszünk, amíg jól nem lakunk. Tehát az olajon kívül még rengeteg egyéb élelmiszert fogunk elfogyasztani azért, hogy jól lakjunk, így összességében sokkal több kalóriát viszünk be, mintha zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyest, és gabonát fogyasztottunk volna.

 

Tudtad? 400 gramm görögdinnye ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint 1 evőkanál olívaolaj!

 

A különbség a kettő között az, hogy míg 400 gramm görögdinnye valamelyest eltelíti a gyomrunkat, addig egy evőkanál olívaolajat meg sem érzünk.

 

Az alacsony zsírtartalmú teljes értékű növényi étrend ideális lehet számodra akkor, ha

 

  • •  küszködsz a fogyással, vagy sosem tudsz tartós súlycsökkenést elérni
  • •  magas a vérnyomásod
  • •  IR-es, vagy 2-es típusú cukorbeteg vagy
  • •  magas a koleszterinszinted
  • •  szív- és érrendszeri megbetegedésben szenvedsz.

 

Ez az életmód olyannyira hatásos, hogy általában már néhány nap leforgása alatt tapasztalható a változás súlycsökkenésben és egészségi állapotban egyaránt. Nekem 1-es típusú cukorbetegként egy hét alatt felére csökkent az inzulin-szükségletem annak ellenére, hogy a szénhidrát-bevitelemet egyre növeltem (a laboreredményeim azóta is fantasztikusak), tele vagyok energiával, elértem a számomra ideális testsúlyt, amiről mindig is álmodtam és egészségesebbnek érzem magam, mint valaha.

“Palacsili” teljes értékű növényi étrendben.
Fotó: Kovács Mirjana

 

Ha szeretnéd kipróbálni ezt az étrendet, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá, akkor itt a kiváló alkalom, hiszen most Húsvét alkalmából 70%-os kedvezménnyel, 7.990 Ft helyett 2.400 Ft-ért vásárolhatod meg a 10 napos teljes értékű növényi étrendemet az alábbi kuponkód felhasználásával: HUSVETSPECIAL. Az étrendről bővebben itt olvashatsz:
10 napos étrend – Április 2020

 

Ha szeretnél teljesen ingyenesen több információhoz jutni, megtalálod az e-book-omat ERRE a linkre kattintva. Amennyiben pedig szeretnél teljes életmódot váltani és a teljes értékű növényi étrend alapjait elméletben és gyakorlatban is elsajátítani, akkor szívből ajánlom neked a kéthavonta induló Online Életmódtáboromat, mely során minden segítséget megkapsz ahhoz, hogy elérd a kívánt testsúlyod és javíts az egészségi állapotodon. Bővebb információkat itt találsz: Online életmódtábor

 

[1] https://www.andeal.org/vault/2440/web/JADA_VEG.pdf

 

KÍVÜL ROPOGÓS, BELÜL PUHA GLUTÉNMENTES KENYÉR RECEPT

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza