TESTRE SZABOTT TÁPLÁLKOZÁS

2020 február 7. Haris Éva

Én mást eszek, te mást eszel, ő mást eszik, mégis mind egészségesek vagyunk… vagy nem?

 

Hiszek az egyéniségben és nem vagyok divatkedvelő. Azt szoktam mondani, van olyan, hogy divatba jövök – bár koromból adódóan egyre kevesebbszer 😀 –  így a táplálkozás esetén sem hiszek az egyszínűségben, a divatban meg pláne nem. Mindenkinek van egy egyéni táplálkozási típusa, ami szerint étkeznie kell – vagyis kellene – azért, hogy ne legyen túlsúlyos, és egészséges maradjon.

 

Hol romlik el?

 

Gyermekéveinkben – multifaktoriális hatásra – elkezdünk bizonyos ételeket szeretni, vagy nem szeretni, bizonyos ízekhez ragaszkodni, némelyeket meg elutasítani. Évek hosszú során át terheljük az emésztésünket, a hormonrendszerünket, az anyagcserénket a megszokott, egytípusú tápanyaggal. Nézzük ezt meg egy nagyon egyszerű példán keresztül!

 

Az anyatej édes, így adott, hogy szeretni fogjuk ezt az ízt, pláne ha anyukánk etet bennünket ha szomorúak voltunk, ha fájt a hasunk, ha éppen unatkozásból oáztunk. Az édes íz egyfajta drog lett az agyunk számára, ami mindenféle csávából kihúz bennünket. Később, felnőttként pedig az lett ebből, hogy bedobtunk egy pitét reggelire, hogy jól induljon a nap, ettünk egy fánkot, ha esett az eső, és emiatt rossz napunk volt… Sütiztünk a barátainkkal és meséltünk életünk nagy szerelméről, vagy könnyek között tömtünk a szánkba egy vödör jégkrémet és szidtuk az éppen aktuális lelépőt.

 

Mi történik közben a szervezetünkben? A szénhidrátbontáshoz szükséges enzimek elfogynak, a zsírraktáraink egyre csak telnek a rengeteg felesleges kalóriától, és hosszútávon felborul a hormonegyensúlyunk is, hiszen a szervezetünk egy igen érzékeny precíziós szerkezet. Ez nem egyik napról a másikra történik és megy végbe, hanem sunyi, jelzések nélküli módon. A szervezetünk ugyan lázad, csak mi nem figyelünk rá, mert rabjává váltunk az ízeknek.

 

Az első jel lesz a fáradékonyság, a folyamatos kimerültség, ezt ráfogjuk a stresszre a megterhelő munkára, a magánéleti nehézségekre vagy éppen a gazdasági helyzetünkre.

 

A következő jel lesz a hízás, de erre is van magyarázatunk: újból itt a stressz, a munkahely, a család, a pénz… és még számtalan érv, hogy ne kelljen változtatni. Persze vannak fellángolások és őrületes fogyókúrák, éhezések, és pár hónapig tartó edzések, de az eredmény elhanyagolható.

 

Egyre drasztikusabb jelzéseket küld a szervezetünk tiltakozásképpen, jönnek az intolarenciák, a táplálkozási allergiák, az ismeretlen eredetű folyamatosan fennálló vagy visszatérő panaszok.

 

Aztán végső soron kialakulnak a betegségek. Sokszor örülünk is egy diagnózisnak: metabolikus syndroma, diabetes mellitus, hypothyreozis, ösztrogén-dominancia… Innentől ők lesznek az okok, a megoldás pedig a gyógyszerek.

Nehogy azt gondoljuk, hogy csak a sütemények, édességek ejthetnek foglyul bennünket. Van, aki betegesen szereti a tejet, és szinte minden étkezéshez fogyaszt is valamilyen tejterméket, ez éppen úgy kimeríti a szervezet, mint az édességek. A tejcukor (laktóz) emésztése mellett romlik a zsírok emésztése is, mert lecsökken a lipáz mennyisége (mondhatni elfogy), emellett még probléma fog fellépni a rostok emésztésével is, mert nem lesz megfelelő mennyiségű és minőségű celluláz.

 

Hosszú távon a túlzott fehérjebevitel is okozhat problémát, abban az estben, ha te jó szénhidráttűrő toleranciával vagy például megáldva. Ha pici gyermekkorod óta folyamatosan eszel húsokat, azt a proteáz nevű fehérje bontó enzimed sínyli meg. A rosszul emésztett fehérje gázképződéshez, puffadáshoz hasi diszkomfort érzéshez vezet.

           

Belsőelválasztású mirigy dominancia

                    

Bizonyos ételek stimulálják a hormonháztartásunkért felelős belsőelválasztású mirigyeinket. Amíg fiatalok vagyunk és az anyagcserénk dübörög, a feltuningolt belsőelválasztású mirigy ellátja a feladatát és szinte minden üzemanyagra tökéletesen reagál. Aztán telnek az évek, lassul az anyagcsere, kopnak a szerveink, fogynak az enzimek és megjelennek a tünetek. Ha észbe kapunk és váltunk, még a zsírlerakódás előtt megállíthatjuk a folyamatot, ha elodázzuk a dolgot, egyre több és több probléma megoldása után várhatunk csak javulást…

 

Nézzük át részletesen!

 

A legnagyobb gonosznak kikiáltott mirigyünk a pajzsmirigy. Nem véletlen, hogy ő vezeti az elhízás járványban az ellenségek listáját, mert őt a szénhidrátok tüzelik fel. Akiknél a pajzsmirigy a domináns hormontermelő, azok rengeteg gabonafélét, keményítőt, gyümölcscukrot, tésztát esznek, és pont ez vezet a pajzsmirigy kimerüléséhez. Ennek, a gége két oldalán elhelyezkedő 20-40 grammnyi csöppnyi szervnek hatalmas szerepe van a köztianyagcsere folyamatokban, azaz minden tápanyag hasznosulásában. Amikor lelassul a hormontermelése, szinte minden tápanyagemésztés, felhasználás sérül, és ennek okán gyorsan tapadnak a zsírok a hasra, derékra, míg a karok és lábak vékonyak maradnak.

 

A gonosz lista második fokán a petefészek áll, mint a női nemi hormon – az ösztrogén – első számú termelője. A petefészek típusúak az igazi hagyományos magyar konyha kedvelői: zsírok, fűszerek vegyítve a szénhidrátokkal. Nem vetik meg az olasz konyhát sem, és a carbonara spagetti is a kedvenceik közé tartozik, de egy francia hagymakarikáért is ölni tudnának. A desszert szerves része az étkezéseiknek. Ez a tápanyag kombó a popsira, csípőre, combra tapasztja a zsírokat. Sokan legyinthetnek, hogy én aztán sosem szerettem az előbb említett ételeket, mégis körte alkattal áldott meg az élet. Az ösztrogénekkel az a baj, hogy kívülről is bekerülnek a szervezetünkbe az úgynevezett fito-ösztrogének vagy xeno-ösztrogének formájában, így simán átveszik az irányítást még akkor is, ha a petefészket közvetve nem stimuláljuk. A hormonális fogamzásgátlók, a junky food, a szója, a félkész ételek, a transz-zsírok mind-mind ösztrogén hatással bírnak.

 

Tovább fokozza a problémát, hogy a pajzsmirigy hormontermelését az ösztrogén túlsúly is rontja, így egyáltalán nem mindegy, hogy a pajzsmirigy az ösztrogéntől lassult-e be, vagy ő maga a betegség oka.

 

A gonosz lista bronzérmesei megosztva az agyalapi mirigy és a mellékvese. Tapasztalatom azt mutatja, ezzel a két típussal a legnehezebb a megfelelő étkezést megvalósítani – de ritkább is a megjelenésük, mint az előző kettőé.

 

Az agyalapi mirigy típusúak a tejfüggők, de imádják a keményítő tartalmú ételeket és az édességeket is. A krumplipüré az egyik nagy kedvencük. Hamar kiderül, a tejet rosszul emésztik, de a függőség nagy úr és nem számít egy kis pukizás vagy böfizés, és még a duplájára nőtt pocak sem riasztja vissza őket az élvezetektől. Az alkatuk gyermeteg, mindenhol pufikká válnak, egyenletesen rakódik rájuk a puha zsírréteg.

 

A mellékvese típusúak a húsevők. Alakjuk robosztus, ha lányok, akkor is a széles vállak, keskenyebb csípővel formát képviselik, ami nem is lenne optikailag rossz, csak amikor eltűnik a melltartó pántja két nagy hurka zsír között, már kevésbé szexi a látvány. Ők olyan szerencsések, hogy híznak mellre is, de hasra és derékra is. Imádják a nehéz húsokat, mint a marha, a sült oldalas. Hónapokig ellennének lunch húsokon, zsíros sajton és kolbászféleségeken. Mindet sóznak, és minden ételhez isznak.

 

Eredmény

                         

A domináns „mirigy-etetés” eredményeképp kialakul a hormon egyensúlytalanság. Ezek a hormonok pedig egyáltalán nem barátságosak, kell nekik egy nagyon szigorú szabályozás, hogy jól tegyék a dolgukat, ha valami oknál fogva megerősödnek, elkezdenek a szervezetben garázdálkodni. A nagy randalírozásban kimerülnek, a feladatukat már ellátni képtelenek lesznek, de mindent megtesznek, hogy erősítsék magukat, ezért etetik velünk a számukra megfelelő üzemanyagot akkor is, ha a szervezetünkben már a betegség jelei mutatkoznak. Mennyivel egyszerűbb lenne az élet, ha a cukorbeteg nem kívánná a csokikat, a köszvényes a purin tartalmú fehérjéket, de ez nem így van. Amit tehetünk, hogy megerősítjük a háttérbe szorított hormontermelőket, hogy helyreálljon a rend, s ezáltal az egyensúly.       

Megoldás

 

Jöhetnék itt reklámszöveggel, hogy én mindenre tudom a választ, és minden egyensúlytalanság pikk-pakk orvosolható egy jó táplálkozással, de ez nincs így. Az út nincs rózsákkal tűzdelve, de járható. Az eredményre sokszor hónapokat kell várni, de mindenkinek elérhető. Szükség lehet gyógyszerekre, de minél előbb lefegyverezzük a zsarnok hormonokat, annál egyszerűbb lesz az út. A szervezetünkben zajló hormon-háborúban ki kell egyenlíteni az erőviszonyokat.

 

Szóval, ha a pajzsmirigy gonoszkodik, akkor kezdjük a napot egy kiadós reggelivel, mely tartalmaz zsírokat és fehérjét is, a szénhidrátokat zöldségekből fedezzük. Legyen az ebéd is kiadós tápanyagban gazdag, mennyiségben kevés. Például rakott karfiol, (vegán) sajttal. Vacsorára szintén zsír kell a pajzsmirigy lefegyverzéséhez – minimális szénhidráttal. Így az ételek a mellékvesét és az agyalapi mirigyet stimulálják.

 

Abban az esetben, ha a petefészek garázdálkodik, fel kell ébresztenünk, például egy jól összeállított vegán reggelivel. Délben válasszunk könnyű ételeket, ez lehet egy egészségesen elkészített főzelék,de lehet szénhidrát csökkentett tészta is, vagy akár egészséges panírban sült zöldségek köret nélkül. A lényeg, hogy magas szénhidrát magas zsírtartalommal sosem mehet együtt! Tehát tilos a sült krumpli, a pörkölt nokedlivel, a hagyományos panírban készült ételek, de a tejszínes tészták sem ajánlottak. A vacsora legyen kiadós és lehet picit zsírosabb. Így szintén a mellékvesét és az agyalapi mirigyet stimuláljuk a petefészek helyett.

 

Mellékvese dominancia esetén kiváló választás a vegán reggeli, mondjuk egy jó kis köleskása. Az ebéd tartalmazhat rizst, hajdinát, quinoát, édesburgonyát. Köretnek a gluténmentes gabonákból fél adag, vagy a szénhidrátcsökkentett tészták a megfelelőek. Fő étkezés legyen a vacsora, kicsit zsírosabban, salátával, savanyúsággal .  Szénhidrátot is vihetsz be este, de csak zöldségekből. Az agyalapi mirigyet és a pajzsmirigyet tudjuk erősíteni ezekkel az ételekkel.

 

Amikor az agyalapi mirigy a legerősebb, akkor a reggeli legyen kiadós, zsírtartalommal rendelkező, ami erősíti a mellékvesét, és nem mellesleg csökkenti a nassolás utáni vágyat. Az ebédnél leves, tészta nélkül lesz a jó választás, de mehetnek a csökkentett szénhidráttartalmú tészták, vagy akár az egészséges panírban sütött zöldségek. Este legyen tápanyagokban szegény vacsora, sokszor elég lehet egy fehérjeturmix vagy zöldséges ételek.

 

Végkifejlet

                     

Az étkezés testre szabott kell, hogy legyen! Kicsit sem egyszerű személyre szabni, és pláne nem egyszerű megváltoztatni az évtizedes szokásokat, viszont fontos, hogy ne fogadd el, hogy fáradt vagy, ne fogadd el, hogy nem tudsz fogyni. Keresd az okokat! Figyeld a szervezeted reakcióit! A megoldás a te szervezeted jelzéseiben van. Mi, akik táplálkozásban segítünk neked, csak arra tudunk hagyatkozni amikre te felfigyelsz, ebből szabjuk számodra tökéletesre az étrendet. A fent leírtak csak morzsák, melyek elősegíthetik a változást, a legfontosabb, hogy te állj bele a feladatba és változtasd meg az életed. Tudom, most nem hiszed, hogy az általad annyira kedvelt ételek pár hónap múlva már nem is fognak jól esni – bár még kívánni fogod őket – de számtalan esetben láttam és átéltem ezt a meglepetést a klienseimnél. A döntés a te kezedben van!

 

Haris Éva

Egészségügyi szaktanár

 

MIÉRT AZT ESSZÜK, AMIT ESZÜNK? – avagy a táplálkozási szocializáció

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza