INDULJON FITTEN A SULI! – egészségtippek iskolakezdéshez

2019 szeptember 1. Sebeők Sarolta

Vége a nyári szünetnek. Pont a napokban gondolkodtam azon, hogy milyen mértékű stressz, ha van tíz hét arra, hogy kialakuljon egy rendszer, egy MÁSIK rendszer a gyermek életében (a szünet alatt), mint ami eddig volt . Máskor ébred, más a reggeli rituálé, más a napközbeni teendő, a kötelesség, máskor kerül ágyba, mást és más időpontban étkezik, mint az év többi részében.

 

Miért nincs ez valahogy rugalmasabban? Miért kell ez hosszú kizökkentő szünet? Most nem is arról szeretnék írni, hogy ez más országokban hogyan működik és milyen az oktatási rendszer, mert ez a cikk és ez az oldal az életmódról szól. Az életmódunk része a tudatos táplálkozás mellett a napirendünk, a napi rituálénk, a minket kívülről támadó stresszforrások feldolgozása.

 

Persze most jön az, hogy az a stressz, amit annak értelmezel és a tested stresszként fogad be. A gyerekek ügyesek és ők még nem így élik meg, vagyis a nagy részük nem így éli meg. A kivételesekre pedig különösen oda kell figyelnünk.

 

Hogyan segítsünk a gyerekeknek az iskolakezdésben? 

 

Ébreszd őket időben, hogy legyen idejük reggelizni

 

A reggeli nagyon fontos, nem csak azért, hogy ne menjen üres gyomorral suliba a gyerek, hanem azért is, hogy legyen ideje felébredni, magához térni. Az a gyermek, amelyik fél 8-kor kászálódik ki az ágyból és rohanva öltözik – mosakszik, 8-kor még tuti nem fogja fel a matek példákat. Figyeljünk arra, hogy a lassabban készülő gyermeket ébresszük hamarabb, ne azzal teljen a reggele, hogy „Siess már!”, „Indulunk, és te még nem vagy kész!”, „Nem igaz, hogy megint rád kell várni!” – na ez már stressz neki is, hát még nekünk!  15 perccel hamarabb ébredni senkinek nem a világvége.

Legyél következetes, igenis le kell feküdni időben!

 

Tudom, mennyire menő, ha olyan sokáig fent lehet a gyerek, mint a szülők, de az ő érdeke, meg a szülőé is, hogy lefeküdjön legkésőbb fél 9- 9 között a csemete, főleg ha még általános iskolás. Igen – igen, a nyolcadikos is. Hidd el, hogy fáradt, csak ő most „menő”, mert a többiek még ébren vannak, sőt még fent vannak a világhálón és nyomják az üziket, ő meg akkor kimarad. Ezt egy családi kupaktanács keretein belül kell elmagyarázni, hiszen a nagyobbak már megértik, a kicsiket pedig be kell határolni. Mindenki használhatja, mindenki játszhat és chatelhet is, de legyen egy közösen kialakított határ, amikor viszont el kell köszönni a többiektől. Este lefekvés előtt már 1-2 órával minden gép és telefon ki legyen kapcsolva, de legalábbis nem a kezünkben a helye! Az elalvást és az alváshoz való készülődést könnyíted meg neki (és újra mondom, magadnak is). A délutánok teljenek neki mozgalmasan, ha úgy érzed van energiája és a tanulás már meg volt, akkor keress neki edzést, vagy szervezz haverokat, akikkel egy közös bringázás, bandázás még a szabad levegőn lefárasztja, illetve kellemes élményekkel tölti fel.

 

Készíts nekik tápláló reggelit, ne bögre kakaó helyett!

 

A tej és cukrozott kakaópor nem tápláló reggeli. A reggeli egy fontos étkezés, ahol a lehetőségeinkhez mérten együtt étkezik a család, megbeszéljük a napi teendőket, és biztatjuk őket a sikeres teljesítésre ma is. A tudatos táplálkozás része, hogy az étel szép a szemünknek, az ételnek jó illata van, amit az orrunkkal érzünk, az ételt megrágjuk a fogainkkal, és az étel megemésztésével a gyomrunknak foglalkoznia kell. Ha teljes értékű táplálékot kapnak a gyerekek is, akkor elkerülhető a hiperaktivításhoz hasonló pörgés, jobban oda tudnak figyelni órán, jobb lesz a koncentrációs képességük. Az iskolában az első étkezési lehetőség 10 óra körül van. Az első két tanítási órát követően, ha kimarad a reggeli, és egy jó matek-tesi kombó van reggel órarend szerint, akkor az egyik órán – ha nem mindkettőn – a gyermek nem tud koncentrálni. A cukros gabonapehely tejjel megint csak nem a tápláló kategória. Javaslom, hogy kerüld a reggeli címkével ellátott édes ízű ételek többségét, mert a gyerekeknek magas az inzulinérzékenységük, ahogy nekünk is. Tápláló reggeli lehetőségeket ITT találsz. 

 

Ezt vedd meg a boltban, amit el tud vinni a suliba:

 

Olajos magokat: sótlan mandulát és diót egy kis dobozkába szoktam nekik betenni.

 

Zöldség nassolnivalóként: Koktélparadicsomot, sárgarépa karikákat például. Mindkettőt a zöldségesnél szerzem be, mert úgy gondolom, hogy az biztosabb forrás, mint a hipermarketben vásárolni. A répát mindig akkor pucolom, amikor megveszem, sőt fel is karikázom, így bármikor lehet belőle nasizni. Tupperware frissentartó dobozban egy hétig eláll, így nem bíbelődöm vele mindennap.

A bio gyümölcsös préselt szeletek, fehérjeszeletek is kiváló energiaforrások. Az összetevőket azonban mindig ellenőrizzük! Kiváló opció a házi készítésű energiaszelet, recept ITT, vagy blnce fehérjeszeletek.

 

Készíts neki gyorsan és könnyedén egészséges finomságokat:

 

A tartósítószeres csomagolt pékáru nem a legjobb megoldás! Süthetünk nekik egészséges muffint (recepthez kattints IDE), kekszeket, amikből egyszerre többet is elkészíthetsz, és több napra elegendő, kiváló tízórai vagy uzsonna lehetőség. 

 

✅ Okos tartalom az uzsonnásdobozban

 

Most végül jöjjön az, hogy mit visznek az uzsonnásdobozban, ami biztosan egészséges? Nassolnivalónak a zöldségeken felül, kívül lehet még diót, banánt vagy almát, mandarint csomagolni. Ha visznek szendvicset, akkor én sütök nekik hozzá egy zsemlét, azt kapják szendvicsnek, amihez retek vagy koktélparadicsom jár. 

Ingyenes recepteket és hasznos életmódtippeket a http://mozduljanyu.hu/index.php/letoltheto/ oldalon találsz, ahol megvásárolhatod Élj Élhető Életmódot c. e-bookomat is. A blogban pedig évek alatt rengeteg további recept és olvasnivaló gyűlt össze 🙂 További jó időtöltést, köszönöm, ha megosztod a cikkemet.

 

ÍGY NEVELJ SPORTOS GYEREKET

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza