ÍGY NEVELJ SPORTOS GYEREKET

2019 augusztus 12. Sebeők Sarolta

Edzőként és életmód-tanácsadóként büszkén mondhatom, hogy a gyerekeim is sportolnak. Amikor elkezdtem magam is mozogni 8 évvel ezelőtt, akkor a nagyobbik fiam már a helyi kempo edzésekre járt egy éve. De mint tudjátok, egy kicsi és egy pici mellett magamra nem sok időm jutott, így az én mozgásom még egy évet váratott magára.

 

Ahogy a kisebbik fiam is elkezdett edzeni, csatlakozott a bátyjához, akkor már nekem is lehetőségem volt egy-egy kocogásra az ő edzés idejük alatt – így kezdődött a családi mozgás közösen. A fiúk edzésen, anya pedig fut, gyalogol, kocog…

 

De, hogy is maradt meg a motiváció, hogyan lehet az, hogy a gyerekeim még 8 év után is lelkesen járnak edzésekre?

 

Soha nem erőltettünk semmit: ha nem akartak menni, akkor járt egy nap pihenő. Ha picit le voltak gyengülve, akkor az edzés kimaradt. A családban apa feladata az, hogy viszi és hozza őket az edzésekre, eközben persze ő is úgy intézi a dolgait, hogy egy röpke mozgás a közeli teremben neki is beleférjen, legalább heti két alkalommal.

 

Megkérdeztem tőlük, hogy mit mondanak a sportolásról:

 

Domán, 11 éves:

 

Mikor kezdtél el edzeni?

 

3 éves koromban kezdtem kempo edzésekre járni. Utána picit fociztam, majd judoztam, aztán ismét áttértem a focira, most pedig egy éve újra judo edzésekre járok a bátyámmal együtt.

 

Miért hagytad ott a foci edzéseket?

 

Mert nem esett jól, ahogy az edző beszélt velem. Egy barátommal vitatkoztunk a pályán és leküldött. Tudom, hogy igaza volt, de akkor úgy gondoltam, hogy nem szeretnék tovább itt edzeni. A szezon előtt eljöttem és elmentem capoeira-ra, ahova néhány hónapot jártam, majd visszatértem a tatamira.

 

Miért szeretsz edzeni?

 

Jó érzés, úgy érzem, hogy megerősít lélekben. Kitartóbb, magabiztosabb leszek és izmosabb leszek tőle. Ott vannak a barátaim és jó fej az edző is.

Mi érzel az edzés után? 

 

Fáradtságot, de egyébként jó kedvem lesz tőle. 

 

Mit jelent az, hogy fáradtság?

 

A fáradtság kettős érzés, érzem egyrészt, hogy jó volt az edzés, másrészt, hogy úgy elfáradtam, alig bírok valamit csinálni. 

 

Hogy érzed magad, ha nincs edzés?

 

Ha nincs edzés az is kettős, rossz mert nem tudok sportolni, de jó is, mert lehet pihenni. 

 

Hányszor jártok edzésre?

 

Heti ötször. Nagyon jó, mert minden napra van egy-egy edzés. Már ha nincs, akkor nagyon hiányzik, olyan mintha felborulna a napom.

 

Tanulásra van időd?

 

Van időm, jól tanulok és gyorsan. Most leszek ötödikes. 

 

Mi mást szeretsz még mozogni, ha nincs edzés?

 

Szeretek biciklizni, és a tesómmal bunyózni a kertben 🙂 Nyáron strandolni, úszni sokat. #

 

Domán a második évben kevésbé szeretett kempo edzésekre járni, ekkor éreztük először, hogy változtatni kellene, mert valami oka van annak, hogy nem szívesen megy. Előfordult, hogy ő itthon maradt, míg a bátyja akkor is elment edzésre. Nem erőltettük, mert csak sírás volt belőle. Úgy gondoltuk, hogy ennek a mozgásnak nem az a célja, hogy a gyerek rosszul érezze magát, hogy kényszernek érezze a sportolást, így hagytuk. Annyit kértünk tőle, hogy azonban mozogni kellene valamit, választhat a többi lehetőség közül. Egy rövidke szünet után sikerült is neki. És akkor egy kicsit focizott a helyi ovi-foci csapatban. Nem olyan régen még egy keveset capoeira-ra is járt. Így némi kilengés után most újra a judókákat csapatát erősíti.

 

Matyi fiam, aki most 13 éves, így beszél az edzéseikről:

 

Mióta edzel?

 

4 éves koromban apukám elvitt egy kempo edzésre. Azóta már váltottam, 5 év kempózás után 9 évesen kezdtem judozni.

Most hány edzésed van egy héten?

 

Öt edzésem van, ami két judo és három jiu-jitsu edzés.

 

Hogy érzed magad, amikor edzésen vagy?

 

Azért szeretek edzésre menni, mert ott mindig kiadhatok magamból mindent, amit tudok. Közben fejlődök. Kedvencem, amikor küzdelem van.

 

Milyen érzésekkel tölt el, ha elmarad az edzés?

 

Unatkozom és hiányzik a társaság és a mozgás is.

 

Olyankor mozogsz valami mást?

 

BMX-ezek, vagy anya tart nekem egy jó erősítő edzést, mást nem nagyon.

Mit gondolsz ez edződről?

 

Az edzőm nagyon kedves, jól bánik a gyerekekkel. Kellően szigorú is emellett.

           

Versenyekre is jársz?

 

Igen, 6 évesen voltam először versenyen. Azóta is rendszeresen járok. Eleinte nehéz volt. Nehezen tudtam feldolgozni a vereséget. Később ez javult, már nem is félek a versenyektől. Magabiztosabb vagyok, az eredményeim is jobbak.

 

Milyen céljaid vannak?

 

Most 13 éves vagyok, már 9 éve küzdősportot űzök, szinte szünet nélkül. Úgy érzem, hogy képes lennék egyszer az Olimpián is részt venni. A közeljövőben 2020-ban a Grappling Ifjúsági Világbajnokság a célom. Ehhez az addigi versenyeken pontokat kell gyűjtenem.

 

A pontokat mikor vagy miért kapod?

 

A pontokat a helyezések függvényében is, de magáért is a részvételért kapom.

Erőltették neked a szüleid valaha az edzést?

 

Soha. Nyári szünetben is szívesen megyek más egyesületekhez egy-egy edzésre, de így csak heti kettő edzésem van. Az öcsémmel a kertben nagyon szívesen bunyózunk! 🙂

 

Ennyi edzés mellett milyen a tanulás?

 

Most leszek hetedik osztályos, ezek a jegyek már a felvételimbe is bele fognak kerülni, így oda kell majd tenni magam. Az eddigi tanulmányaim alapján szerintem menni fog, hiszen az előző hat tanévben mindig kitűnő voltam. #

 

Minden gyerek más és más. A testvéreket sem lehet összehasonlítani. Láthatjuk, hogy mindketten más miatt járnak edzésre, más az, amit ott tartja őket. Meg kell ismernünk a gyerekünket és beszélgetni kell vele, hogy megtudjuk, mi az az edzésforma, ami hozzá a legközelebb áll. El lehet őket vinni a tavaszi és őszi sportágválasztókra. Menjünk el vele többféle edzésre és hagyjuk, hogy kipróbálja; engedjük meg, hogy ő döntsön. A választás az övé, mi csak annyit kérünk, hogy mozogni kell.

 

Amikor már elkezdődnek az edzései, akkor néha szánjunk rá időt, hogy ott vagyunk az edzés elején, vagy érjünk vissza végére és nézzük meg milyen ügyes, dicsérjük és biztassuk. A meccsek alkalmával bízzuk az edzőre az irányítást, és ha kihagyott egy gólt, akkor se azt jegyezzük meg, hogy milyen “béna”, mert nem sikerült neki, hanem ápoljuk a lelkét, támogassuk és erősítsük meg benne azt az érzést, hogy legközelebb jobb lesz, sőt ha akarja, akkor gyakoroljuk vele a kapura rúgásokat. Amikor gondja van, mindig kérdezzük ki és beszéljük meg vele, hogy mi bántja, el kell nyernünk a bizalmát. A legfontosabb a támogatás és a tanítás. 

 

Az edzővel mindig beszélgessünk és osszuk meg vele kételyeinket, gondjainak. A gyerek rigolyáit jó előre letisztázni az edzővel, hiszen senki nem szeretné, ha a gyerek egy félreértés miatt hagyná ott az edzéseket. Amennyiben a gyereknek valami baja van, de ő nem tudja megfogalmazni vagy nem meri az edzővel közölni, akkor segítsünk neki. Játsszuk el otthon, hogy mi történhet akkor, ha ő odamegy az edzőjéhez és elmondja neki, ami bántja. Nem oldhatjuk meg mindig helyette a problémákat! A sportolással életre tanítjuk a gyerekeket. Matyi első osztályos tanárnénije mondta egyszer, hogy látszik rajta, hogy küzdősportra jár, mert nagyon kitartó, sosem ad fel semmit és addig megy, míg nem sikerül neki, amit elhatározott. 

 

Ha egy gyerek sportol, az rengeteg előnnyel jár. Jobban alszik, egészségesebb, jobban eszik, gyorsabban gyógyul, megerősödik, jobban tanul, jobban koncentrál, fizikailag is kifárad, meg tudja magát védeni, de nem használja és nem fitogtatja erejét.

 

Gyermekeinket nem megvédeni kell az élet nehézségeitől, hanem alkalmassá tenni őket azok leküzdésére.”

 

Sebeők Sarolta

Edző és táplálkozási tanácsadó

www.mozduljanyu.hu

 

A NYARALÁS NEM KIFOGÁS – SPORTOLHATSZ AZ ÜDÜLÉS ALATT IS!

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza