HÁZI PRAKTIKÁK SZÁRAZ BŐRRE

2019 május 17. Németh-Ambrus Orsolya

A száraz bőr megkeserítheti az életed? Ha ezzel a problémával küzdesz, meg tudlak érteni: bár a szerencsés normál bőrűek csoportjába tartozom, kismamaként, amikor a rosszulléttől inni sem bírtam, én is megtapasztaltam, hogy ez bizony nem éppen kellemes dolog.

 

Azonban mielőtt tovább olvasol, vess egy pillantást az előző két bejegyzésre a témából. Mert nem árt tudni, hogy bár a száraz és a vízhiányos bőr okai mások, a tünetei hasonlók – és itt azt is megtárgyaltuk, hogyan válassz ilyen esetekben kozmetikumot. Itt pedig arról az egyszerű, de életbevágóan fontos módszerről volt szó, amit száraz és vízhiányos bőr esetén is alkalmazhatsz, nulladik lépésként.
                   

                     
Ezek után pedig nézzük, hogyan javítható a száraz bőr állapota pár otthoni praktikával.
                   

Ehhez azonban tudni kell, hogy bőrünk minősége függ a szervezetünk aktuális belső állapotától – az életmód, és azon belül is az étrend nagy hatással van rá. Ezért a külsőleges kezelések mellett érdemes belsőleg is “kezelés alá venni” a legnagyobb szervünket.
          

Ezek a tápanyagok segítenek a bőrünk egészségét megőrizni:

 

  • – kiegyensúlyozott ásványianyag-tartalommal rendelkező víz

  • – B- vitamincsalád és a C-, D-, E-, A-, K-vitaminok

  • – zsírsavak

  • – szelén, cink, réz, jód

 

A következő élelmiszerek tartalmazzák ezeket a tápanyagokat – iktasd be az étrendedbe néhányat belőlük, és figyeld meg a pozitív változást:

 

barnarizs, hajdina – kiváló köreteket, de akár fasírtot is készíthetsz belőlük. Nagyszerű B-vitamin források

 

♥  köles, zabpehely – édes és sós ételeket is főzhetsz velük, ráadásul a hajat és a körmöt is erősítik

 

 teljes kiőrlésű tönkölyliszt, búzacsíra, gesztenyeliszt

 

 az amaránt tele van értékes nyomelemekkel, akárcsak a mazsola és az aszalt áfonya

 

 a csicseriborsó és a vöröslencse nagyszerű fehérjeforrás is egyben
               

♥  az olajos magvak, mint a tökmag, lenmag, dió, mogyoró és a mandula értékes zsírsavakat tartalmaznak, és mivel a száraz bőr nem termel elég zsiradékot, az olajos magvak fogyasztása remek választás lehet. Egyél meg belőlük minden nap egy marékkal!
               

csíraolajok, csíraőrlemények, gyümölcsmag-őrlemények

 

növényi olajok: szőlőmagolaj, tökmagolaj, kendermagolaj – lehetőleg hőkezelés nélkül használd őket

 

a sörélesztőpehely ízletes B-vitamin forrás
               

a sárgarépalé, céklalé és paradicsomlé pedig a tápanyagok mellett hidratál is. 

                   

 

A növényi olajokat nem csak elfogyasztani érdemes, külsőleg is nagyszerű szolgálatot tehetnek. Túl azon, hogy egyik-másik olaj maga a csoda, mert egy valódi hatóanyagbomba, segítenek megakadályozni a transzepidermális vízvesztést (a bőr hámrétegén keresztül távozó víz), ezáltal növelik a bőr hidratáltságát, és puhává, egyenletessé teszik a bőrfelszínt.

 

Egy-egy növényi olaj önmagában is jó választás lehet.

 

A jojobaolaj például valójában egy folyékony viasz, aminek a legjobban hasonlít a szerkezete a bőrünkéhez, ezért nagyszerű testápoló. Az argánolaj csodákat képes tenni az arcbőrrel, akárcsak az antioxidánsokkal teli epermagolaj, vagy a paradicsommagolaj, amely a napsugárzás okozta károkat képes enyhíteni. De ott van a méltán népszerű sheavaj vagy kakaóvaj, amik a kirepedezett, mikrosérülésekkel teli, extra száraz bőrt is képesek helyretenni, akárcsak a gyulladáscsökkentő gamma-linolénsavval teli ligetszépe olaj. Ez utóbbi az ekcéma elleni harcban is segíthet, külsőleg és belsőleg alkalmazva egyaránt.

 

De természetesen keverheted is őket – bátran kísérletezz: készíts 2-3-4 féle olajból keveréket.

 

Olajszérum száraz bőrre

 

Ha például egy kis gyógyszertári pipettás üvegben egyenlő arányban elkeversz argán-, epermag- és vadrózsaolajat, máris egy tökéletes, száraz bőrre való, öregedésgátló olajszérumot kaptál, amiből elég 4-5 cseppet esténként (heti 2-3 alkalommal) az arcbőrödbe masszírozni – és láss csodát, reggelre puha, élettel telivé válik.

 

 

Cseréld le ligetszépe olajra az epermagolajat, ha gyulladásra, ekcémára hajlamos a bőröd, és gazdagíthatod 3-4 csepp / 10 ml pálmarózsa illóolajjal is a készítményt, amely gomba és baktériumellenes hatásáról ismert.

 

Ha pedig problémát okoz az éjszakai nyugodt alvás, ugyanennyi levendula, vagy indiai citromfű illóolajat is használhatsz az olajszérumodban.

 

A tökéletes hatás érdekében egyetlen csepp E-vitamint is adhatsz a szérumhoz, amely erős antioxidáns, és segít megakadályozni az értékes olajok avasodását.

 

Tudtad, hogy az olajszérumokkal a kedvenc arckrémedet is gazdagíthatod? Rakj a krémhez 1-2 cseppet, keverd el, és használd a szokásos módon.

 

Ha kedvet kaptál az otthoni kozmetikumkészítéshez, érdemes beszerezni egy precíziós mérleget, és tized grammra pontosan kimérni az összetevőket, hogy később, ha beválik, pontosan ugyanolyan terméket készíthess majd.

 

Vigyázz, az illóolajok irritálhatnak! Mindig teszteld le a csuklód belső felületén a kész szérumot, mielőtt az arcodon kezdenéd használni!

 

     
Egyszerűen nagyszerű
       

Hasonlóan gyorsan és könnyedén készíthetsz testápoló olajkeveréket 50% sárgabarackmag-olajból, és 25-25% jojoba- és mandulaolajból. Ha extra száraz a bőröd, a mandulaolajat lecserélheted hidegen sajtolt, zöld avokádóolajra, vagy olívaolajra. Az olajszérumhoz hasonlóan itt is érdemes E-vitamint hozzáadni (ha precíziós mérlegen méred, 0,5-1% értékben), és gazdagíthatod illóolajokkal a végeredményt. Az ylang-ylang például egy intenzív, érzéki illóolaj, az értékes bourbon geránium illó pedig tónusjavító, összehúzó hatású. Ha pedig felfrissülésre vágysz, használj menta illóolajat – de ezzel csak óvatosan, nagyon kevés is kifejti hatását.
        

Az olajok száríthatnak is
                

A növényi olajok és vajak használatának a kulcsa az, hogy hetente legfeljebb 2-3 alkalommal alkalmazd: zuhanyzás után törölközőszáraz bőrre vidd fel vékonyan, és gyengéden masszírozd be, majd várj pár percet, amíg beszívódik.
              

Bármilyen furcsán is hangzik, ha túl gyakran, például naponta olajozod be magad, azzal pont ellenkező hatást érhetsz el, mert azt az üzenetet küldöd a szervezetednek, hogy a faggyúmirigyek ne termeljenek több váladékot.
    

Védd magad!
          

A száraz bőr érzékenyebb a külső hatásokra, ezért fontos a védelem, különösen az UV sugárzás ellen. Vegyél fel gumikesztyűt, ha mosogatsz, vagy vegyi anyagokat használsz, de figyelj oda a tisztálkodószerekre is! A reklámokban sugalltakkal ellentétben teljesen felesleges, sőt, kimondottan káros tetőtől talpig beszappanoznunk magunkat, mert ezzel károsíthatjuk a hasznos flórát, vagy éppen megbonthatjuk a savköpeny pH egyensúlyát. A tusfürdőt vagy a szappant bőven elegendő csak a “kritikus helyeken” alkalmazni, és erre száraz bőr esetén különösen érdemes odafigyelni.

 

ÍGY VÁLASSZ KOZMETIKUMOT, HA SZÁRAZ A BŐRÖD

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza