A TÁPLÁLKOZÁSUNKKAL A HORMONRENDSZERÜNKRE IS HATÁSSAL VAGYUNK

2019 április 17. Sebeők Sarolta

Mint azt már az előző cikkemben olvashattátok, a sikeres diétánkat, életmódváltásunkat elsősorban nem az befolyásolja, hogy minél kevesebb szénhidrátot fogyasszunk, hanem az, hogy mindannyian mások vagyunk, tehát más a tápanyagarány és az étkezéseink gyakorisága is.

 

A táplálkozásunkkal a hormonrendszerünkre is hatással vagyunk. Az endokrin hormontermelő mirigyek a szervezetünk számára előállítják azokat a belső elválasztású hormonokat, melyekkel képesek vagyunk a homeosztázis létrehozni. Ezek a hormonok segítenek nekünk a növekedésben, a fejlődésben, az emésztésben vesznek részt, a szaporodásban, de még az alvásunkban is szerepet játszanak. A különböző hormonok teljes összhangban végzik a feladatukat. A legcsodásabb, hogy a hormonrendszerben minden mindennel összefüggésben áll, ezért csak akkor működnek valóban egyensúlyban, ha az egész rendszer együttesen jól működik. Ebből a szempontból a négy főbb hormontermelő mirigyet vesszük figyelembe: agyalapi mirigy, pajzsmirigy, mellékvese, petefészek/here.

 

Az, hogy neked melyik a domináns hormontermelő mirigyed, szintén egyéni sajátosságok döntik el. Például olyanok, hogy hova hízol, milyen a testalkatod, mi a kedvenc ételed, milyen mozgásformát részesítesz előnyben… Az is elképzelhető, hogy akár több típusba is tartozhatsz, de mindenkinek van legalább egy. Ezt megismerni azért fontos, mert ha olyan élelmiszereket fogyasztasz napi szinten vagy gyakran, ami ingerli az amúgy is domináns hormontermelő mirigyedet, akkor ez a mirigy még több hormont fog termelni. Ilyenkor átmenetileg nagyon jól érezheted magad, majd hirtelen jön egy zuhanás és újra a padló alatt vagy. Beindul egy ördögi kör…

 

 

Nézzünk egy konkrét példát, a leghétköznapibbat: Kávé. Iszom egy kávét, mert fáradt vagyok. A kávé íze és élménye, a velejáró jó érzés felvidít, kielégít és még azt is elhiszem, hogy hosszútávon energizál. Azonban ez az érzés nem tart sokáig, hamarosan újra érezzük a fáradtságot és egy újabb kávéba menekülünk. A kávé ingerli a pajzsmirigyet. Rövid ideig felturbózza, működésbe hozza, majd kifárad, kimerül és újra kap egy üzenetet az agy, hogy „hahóóó, kéne valami, mert merülök” – üzeni a pajzsmirigy. Most ahelyett, hogy azt a választ kapná, hogy „pihenj és menj ki a levegőre 5 percet, esetleg relaxálj, töltődj fel” inkább az egyszerűbbet választja „Igyál egy újabb kávét!”
Itt kell tudatosnak lennünk, és leállítani az ördögi kört. Hiszen ebben az esetben hiába stimuláljuk már nem lesz képes az optimális működésre. Ilyen az, amikor azt hallom: „ugyan, én annyi kávét iszom, amennyit lehet, mert nincs rám hatással…”

 

Jobban tesszük, ha ezekről az élelmiszerekről lemondunk, sajnos leszokni nehezebb róluk, mint rászokni volt.

 

Az egyes hormontípusok jellemzőit és, hogy mit érdemes elkerülniük az egyensúly létrehozása érdekében, azt EZEN a linken éred el. 

 

 

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza