„ÉN MÁR A LEVEGŐTŐL IS HÍZOM!”

2019 április 12. Sebeők Sarolta

Persze, mert nem vagyunk egyformák. A táplálékszükségletünk a személyiségünkhöz hasonlóan rendkívül sokféle lehet, mert ami az egyik embernek táplálék, az a másiknak már kevésbé lehet az, és ugyanazon étel fogyasztása neki már többet árt, mint használ.

 

Egyszerű példából induljunk ki. Mi európai emberek vagyunk, de ha például elénk tolnának egy eszkimómenüt, valószínűleg először is undorodnánk tőle, majd ha mégis elfogyasztanánk, akkor három napig szenvednénk a fókazsírtól, a magas fehérje és magas zsírtartalmú étkezéstől. Azonban, ha egy zöldségeket, gabonákat eszegető indiai jógi eledelét kínálnám, akkor előfordulhat, hogy éhes maradnál. Nem mellesleg az indiai ember sem érezné jól magát a fehérjében és zsírban gazdag eszkimói ebédtől.
         

                       
De ne utazzunk ennyire messzire, hiszen ezek a különbséget itt európai emberként is érezhetőek. Ugye van az a barátnőnk, aki bármit eszik mégsem hízik, és van a másik, aki a plakáton lévő csoki láttán is azonnal felszed két kilót magára.  Vagy egy másik példa, egyre többet olvasni, látni a vegán sportolókról. Az egyikük fehérje dús diétát követ, a másik még halat sem eszik, inkább csak algákat, mégis mindketten tökéletes izomzattal, alacsony testzsír-százalékkal, energiával tele élsportolóként élik életüket. Anyagcseretípustól függően mindenki másképp dolgozza fel a táplálékokat, így vannak ételek, melyeket egyesek könnyebben, míg mások nehezebben alakítanak át energiává. 

 

Az anyagcsere-tipizálás pontosan erre alapszik. Ez által olyan étrendek állíthatóak össze, mely megfelel az egyén anyagcsere típusának. Hogy megint érthető legyek, arról beszélek, hogy van, aki naponta 5-6 alkalommal is étkezik, van, aki viszont napi két-három nagyobb adag étellel jól van. Tehát a többször keveset vagy a ritkábban sokat igazak, de nem mindegy, hogy ki alkalmazza. Meg kell találni a saját szervezetünknek megfelelő életmódot, étrendet.  Egy jó táplálkozási szakértő, legalább három pillér alapján határozza meg, hogy mi az az étrend, ami az adott egyénnek megfelelő.

 

autonóm idegrendszer

 

sejtszintű anyagcsere

 

hormonrendszer (erről a következő cikkemben olvashatsz majd)

 

Az autonóm idegrendszer az idegrendszer azon része, amelyet nem mi irányítunk, hanem magától gondoskodik testünkben egy halomnyi folyamatról. Alapvetően két részből áll, a szimpatikus és a paraszimpatikus oldalból. Mindkét oldal más-más feladatot lát el, az egyik az aktívabb, a másik a lassító funkciókat irányítja. Ez a két oldal általában nincs egyensúlyban, de a megfelelő táplálkozással ezt az eltérést lehet csökkenteni. A típusoknak megvannak a személyiségbeli, az alkati jellemzői is.

          

 

A sejtszintű anyagcsere területén az emésztőrendszerünk oldaláról közelítjük meg a témát. Minden sejtmaggal rendelkező sejtnek önálló anyagcseréje van. Ennek az a lényege, hogy az alapvető  tápanyagokat, azaz a fehérjéket, a szénhidrátokat és a zsírokat sejt szinten milyen gyorsan alakítjuk át energiává. Akiknél ez a folyamat gyorsabban történik, ők a gyors égetésűek, akinél ez a lassabban, azok a lassú égetésűek. Ezen folyamatokat az elfogyasztott tápanyag-arányokkal tudjuk befolyásolni. Alapszabály, hogy minden étkezésnél mindhárom makro tápanyagból viszünk be a szervezetbe, amennyiben nem, úgy egy tápanyag-hiányos állapotot fogunk elérni. Nem biztos, mint már említettem, hogy az a legjobb megoldás, ha megvonod a szénhidrátokat. Átmenetileg ez a megoldás jó lehet, és valóban peregnek a kilók lefelé, de hosszútávon nem tartható, mert felborítja az anyagcsere egyensúlyát. 

 

A táplálkozási típusok jellemzőit ezen a linken éred el: http://mozduljanyu.hu/index.php/2016/09/25/tipusok-ismerj-magadra/

 

Ahhoz, hogy a belső egyensúlyt mielőbb elérjük, a fentiek alapján be kell tartanod:

 

– számodra megfelelő alapanyagokból készült ételek fogyasztása

 

– anyagcsere sebességének megfelelő tápanyagarányok betartása

 

– vegetatív idegrendszeri működésed alapján az étkezések ütemezése

 

10 + 1 KÖNNYEN BETARTHATÓ TIPP AZ ÉLETMÓDVÁLTÁSHOZ

              

Táplálkozási szakértőnk: Sebeők Sarolta www.mozduljanyu.hu

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza