ÓVD A SZEMED VILÁGÁT A TÁPLÁLKOZÁSODDAL!

2018 június 28. Tóth Gábor

Mi az az ételcsoport, aminek fogyasztásával színesebbnek láthatod a világot – szó szerint? Bemutatunk két fontos vegyületet, amelyeknek szerepe a szervezetünkben, hogy védjék a szem sejtjeit, valamint erősítsék a hajszálereket, így az érbetegségek és a stroke ellen is megóvhatnak.

 

A tudatos táplálkozás uránt érdeklődők már jól ismerhetik a két klasszikus, de valóban nagyon fontos vegyületet, a karotinokat és a likopint. (Ebben a cikkben bővebben is olvashatsz róluk!) Most azonban “vetélytársuk akadt”, hiszen egyre nagyobb hangsúlyt kap a lutein és a zeaxantin. (A név senkit se ijesszen el…) Különösen a szem ereinek védelme kapcsán töltenek be fontos szerepkört, főleg az egyik időskori szembetegség, a makula-degeneráció megelőzésének területén.

 

A retina középső részén elhelyezkedő sárgafolt (úgynevezett makula) tartalmazza az emberi szervezetben a legmagasabb mennyiségben a luteint. A szem ezen része felelős az éleslátásért, itt találhatók a legsűrűbben látóideg-végződések. A lutein és a zeaxantin sárga színű festékanyag, amely védi a szemet a nap káros ibolyántúli sugarai ellen, elnyelik azokat a fénysugarakat, melyek a sárgafolt degenerációra jellemző homályos látást okozhatják. Semlegesítik a retinában lévő szabad gyököket, amivel csökkentik a sárgafolt sérülésére visszavezethető szembetegségeket és idős kori látásvesztés kockázatát.

   

A megfigyelések alátámasztják, hogy a karotinok, a lutein és a zeaxantin, külön-külön illetve együttesen is hatékonyan közömbösítik a káros UV-sugárzás hatására a szem sejtjeiben keletkező szabad gyököket. A szemet szinte folyamatosan éri a napsugárzás, így a szem szöveteiben az átlagosnál is nagyobb mennyiségű antioxidáns vegyületre van szükség.

 

Az emberi szervezet a bevitt luteint és zeaxantint a legérzékenyebb, legsérülékenyebb területekre szállítja, és itt koncentrálja azokat, megvédve a szem szöveteit a károsodástól a kék fény elnyelése révén. A makuláris pigment nagyobb optikai sűrűsége segíthet mérsékelni a napfény által a szemben okozott stresszt. Lutein hiányában azonban megnőhet a látásproblémák kockázata, a sárgafolt-degeneráció miatt könnyebben kialakul a homályos látás, amely idős korban akár látásvesztéshez is vezethet. 

 

Az említett hatásokon felül a jelzett vegyületek az agy hajszálérhálózatát is védik, ami azt jelenti, hogy segíthetnek megelőzni a stroke-ot, továbbá, az ízületek felé vezető kiserek rugalmasságát és megfelelő keresztmetszetét biztosítják, magyarul értágító hatással rendelkeznek. Ezen felül a bőrszövet alatti hajszálér-kapillárisokra, illetve a bőrszövet sejtjeire is pozitívan hatnak (melanómaellenes, a bőr fiatalságát megtartó hatásuk van). A végtagok megfelelő vérkeringését biztosítva a végtaghidegség egyik ellenszerei e vegyületek.

 

Mit (t)ehetünk érte?

 

Lutein főként sötétzöld levélzöldségekben (kelkáposzta, spenót, brokkoli), zeaxantin pedig a sárga élelmiszerekben (homoktövisbogyó, kukorica, sütőtök, stb) található. A zeaxantin az élelmiszerekben általában kisebb mennyiségben fordul elő, mint a lutein, de egy része képes zeaxantinná átalakulni a szervezetben.

  Olvasd el Bio Gabi színes ételekről szóló cikksorozatának első részét is! Kattints ide:
ITT A NYÁR – ÉTKEZZÜNK SZÍNESEN!

           

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza

Kapcsolódó cikkek