AZ EZERARCÚ BOSZORKÁNY: a PCOS

2018 május 17. Horzsa Krisztina

A Policisztás Ovárium Szindróma (PCOS) az európai nők 6-8%-át, Magyarországon szinte minden 10. nőt (!) érint. A női meddősség egyik leggyakoribb oka. Legtöbbször csak akkor diagnosztizálják, amikor többszöri próbálkozás után sem sikerül a teherbeesés, pedig lehet, hogy volt már több előjele is.

 

Ilyen lehet például: az elmaradó vagy rendszertelen menstruáció, férfias szőrnövekedés, testsúly növekedés, főleg hasra lokalizálódó elhízás, apró ciszták megjelenése a petefészkeken, hajhullás. A kialakulásában genetikai és a környezeti tényezők (pl. egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény életmód) egyaránt szerepet játszhatnak. A genetikai tényező lehet az Inzulinrezisztencia (IR), vagyis szénhidrát anyagcsere-zavar következtében is alakulhat ki a PCOS.

 
Coming Soon
Total Votes : 168
 

Hogyan táplálkozzunk PCOS esetén?

 

A PCOS kezelése során fontos néhány étrendi változtatást betartani, amellyel nagyban hozzájárulhatunk a gyors javuláshoz. A kezelés lényege egy egészséges életmód kialakítása, a megfelelő táplálkozás és a mozgás.

 

Az étrend alapját képezzék a teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök és a zöldségek melyet rendszeres testmozgással egészítsünk ki. Azért azt fontos megjegyezni, hogy a saját alapanyagcsere alá nem szabad szorítani az energiabevitelt, és drasztikus szénhidrát megszorításra sincs szükség, az étrend összetételén van a hangsúly.

   

Étrendi alapszabályok:

 
  • # Rendszeres étkezések: vagyis nagyjából azonos időpontokban legyenek a főétkezések és a köztes kisétkezések. Fontos, hogy minden étkezés tartalmazzon megfelelő mennyiségű és minőségű szénhidrátot. A reggelit ne hagyjuk ki!
  • Kisétkezésekre (tízórai, uzsonna) fogyaszthatunk zöldségeket, gyümölcsöket frissen egészben vagy szeletelve salátának elkészítve. Nem javasolt a banán, szőlő, gesztenye, és a pomeló.
  • Kerüljük a gyorsan felszívódó szénhidrátokat (cukrokat) és minden ezzel készült étel fogyasztását, helyettük lassan felszívódó szénhidrátokat (rostokat) fogyasszunk. Ilyenek például: teljes kiőrlésű kenyerek, rozs, zabpehely, búzakorpa, barnarizs, bulgur, hajdina, köles, durumtészták.
  • A cukrok helyett használhatunk édesítőszereket, hiszen kevésbé emelik meg a vércukorszintet, ráadásul kevesebbet kell belőlük felhasználni, ugyanis édesítőértékük a cukorhoz képest jóval magasabb.
  • Fontos szem előtt tartanunk a Glikémiás Indexet (GI), amely megmutatja, hogy az egyes nyersanyagok a cukorhoz képest mennyire emelik meg a vércukorszintet. Minél alacsonyabb ez az érték, annál kevésbé emeli meg a vércukorszintet, tehát annál kevesebb inzulinra lesz szüksége a szervezetnek. Növeli a GI-t a feldolgozás, azaz a pelyhesítés, aprítás, turmixolás, extrudálás, puffasztás, reszelés. Csökkenti a szénhidráttal egyszerre fogyasztott fehérjék és zsírok, a szerves savak, valamint a rövid ideig tartó hőkezelés. A sokszorosan feldolgozott nyersanyagok helyett részesítsük előnyben a természetesebb ételeket!
  • Kerüljük a magas zsírtartalmú nyersanyagokat! Lehetőség szerint magas fehérjetartalmú húsféléket fogyasszunk, például: csirkehús, pulykahús, halak közül főleg a tengeri halakat részesítsük előnyben.
  • A zöld tea összetevői jótékonyan hatnak a normális vércukorszint fenntartásához, így kiváló italt készíthetünk belőle.

 

  • +1 Fogyasszunk rezveratrolt! Egy 2 évvel ezelőtti endokrinológiai folyóiratban megjelent cikk szerint a rezveratrol képes pozitívan befolyásolni a PCOS tüneteket és a kezelésével tartós sikereket értek el. Megfigyelték, hogy a kezelés során jelentősen csökkent a tesztoszteron szint, ezzel szemben pedig mérséklődött az inzulinszint. Tehát az inzulinrezisztencia javult. A rezveratrol egy antioxidáns, mely legnagyobb mennyiségben a szőlő héjában, kisebb mennyiségben a szőlőmagban is található. Persze ez nem azt jelenti, hogy akkor most csak bort kell inni minden nap, szerencsére kapható táplálékkiegészítő, vagy őrlemény formájában is.
 

Ötletek: gyümölcsturmix helyett inkább együnk friss gyümölcsöt, durumtésztát főzzük al’dente-re, sima rizs helyett használhatunk barnarizst vagy bulgurt, esetleg zöldségekkel keverve, burgonyapüré helyett pedig készítsük darabolva pl. petrezselymes/turbolyás burgonyaként. Ha tartózkodunk a tablettáktól, akkor a reggeli müzlibe vagy joghurtba keverhetünk egy kiskanál porított szőlőmagot!

  Érdemes elolvasnod dietetikusunk korábbi cikkét is a különleges gabonáról:
CSODAGABONA, AMIT ALIG ISMERNEK A MAGYAROK!

 

Forrás:

Beata Banaszewska  et al: Effects of Resveratrol on Polycystic Ovary Syndrome: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Trial

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 101, Issue 11, 1 November 2016, Pages 4322–4328, https://doi.org/10.1210/jc.2016-1858

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza

Kapcsolódó cikkek