TÁMOGATÁS, VITALITÁS ÉS DIÉTÁS: MI AZ?

2018 január 30. Tóth Gábor

Nem más, mint a rostok, a szervezet egészségének őrzői. A Te étrended tartalmaz belőlük elegendőt…? Most megtudhatod, hogyan táplálkozhatsz rostdúsan, ami nem csak a vitalitásodra és immunitásodra, de még az alakodra is jó hatással lehet! 

   

A növényekből származó élelmi rostok élettani szerepe kiemelkedő, különös tekintettel hazánkban, ahol a vastagbélbetegségek és a szív- és érrendszeri problémák a vezető halálokok közé tartoznak, és sok ember életminőségét rontják. Sajnos a magyarok azonban kevésbé tájékozottak a rostokat illetően. Cikksorozatunk első részében (ITT elolvashatod) segítünk néhány alapismeret elsajátításában.

Az élelmi rostokat elsősorban növényi élelmiszerekből tudjuk felvenni, de érdemes lehet erre a célra fejlesztett rostforrásokat, keverékeket is alkalmazni. Kiváló rostforrásoknak számítanak a gyümölcsök, különösen a pektinekben gazdag alma, körte, birs, bogyós gyümölcsök (ribiszke, szeder, áfonya), a csonthéjasok (szilva, meggy, cseresznye). A gyümölcsöket főként nyersen esszük (a birset kivéve, amely főzve fejti ki előnyös hatásait, ilyenkor szabadulnak fel a benne lévő értékes flavonok is, megszínezve a gyümölcshúst).

 

A zöldségfélék között pektinforrások (pl: paradicsom, tökfélék, stb) és cellulózforrások (pl: káposztafélék) egyaránt előfordulnak, illetve a legtöbb növényi nyersanyag többféle rostot is tartalmaz (cellulóz, hemicellulóz, pektin). A zöldségféléket párolva és nyersen is használhatjuk, a párolt zöldségek főleg az érzékenyebb gyomor- és bélrendszerrel rendelkezők számára ajánlottak.

 

Természetesen nem feledkezhetünk el a teljes őrlésű gabonafélékről sem, ezen belül is a zab (zabpehely és zabkorpa) inkább pektineket, a búzakorpa, rozskorpa pedig cellulózokat hordoz. Említhetők még a gomba lignin és kitinrostjai, a csicsóka prebiotikus inulinrostja, vagy a lenmag, útifűmag ún. “nyálkás” rostjai. Szinte minden növény más-más összetételben tartalmaz különböző ballasztanyagokat, ezért is hasznos a változatos étrend még a növényeken belül is!

 

A különböző élelmi rostokat akár keverékek formájában is fogyaszthatjuk, így hatékonyabbak, előnyösebbek és egyszerűbben alkalmazhatóak. Rohanó életmódunk esetén egyszerűen segítenek minket az egészséges táplálkozásban. Keverjük őket bátran reggelibe vagy készételekbe!

 

Előnyük rengeteg van, megéri a felsorolást:

 

# Már a szájüregben, a gyomorban és a bélrendszerben is hatni kezdenek

# Gyorsítják a gyomor ürülését

# Serkentik az epetermelést, méghozzá kíméletesen! (Az epeproblémákkal küzdőknek nyilván nem kell részletezni a kíméletesség fontosságát.)

# Szintén serkentik a belek munkáját, megkötik a bélbe jutó koleszterint és méreganyagokat (pl. nehézfémeket)

# Segítik a hasznos lakto- és bifidobaktériumok szaporodását, és értékes anyagok termeltetését (K-, B12 vitamin, stb).

A bélflóra működését egyes élelmi rostok, pl. alma, cukorrépa, zabrost, csicsókainulin támogatják leginkább.

 

Mégis mennyit…?

 

Napi 15-25 g rost bevitele mindenkinek ajánlott. Sajnos azonban a bolti termékek nagy része esetén nem kapunk információkat a rosttartalomról. Persze a finomított, feldolgozott élelmiszerek esetén nem is kecsegtető a helyzet! 

 

Támogatás a fogyókúrához 

 

Nassolási vággyal küzdesz? Bizony a rostdús táplálkozás megoldást jelenthet a számodra, mivel segít az éhségérzet csillapításában. A rostok a gyomorban megduzzadnak, s ezzel növelik a teltségérzést, tehát könnyebben érzed magad tőlük jóllakottan. 

 

Igyál hozzá eleget! 

 

A rostok bevitelének növelésekor a folyadékmennyiséget is növelnünk kell, hiszen azok sok vizet kötnek meg. Mivel a megfelelő folyadékbevitel az egészséges életmód legelső szempontja, így csak jót tehetünk vele önmagunknak!

 

Azok esetében, akik nyelési nehézséggel küzdenek, vagy esetükben félrenyelés könnyebben előfordulhat, a rostok fogyasztásakor érdemes részlegesen duzzasztani azokat és hidratálni az élelmi rost keverékeket, pl. növényi tejekhez adni, folyadékbevitel mellett (shake-ek, turmixok, stb). 

 

Következő cikkünkben IDE kattintva az almarostról, az egyik legszuperebb rostforrásról tudhatsz meg többet, amely szervezetünk egyik főtámogatója lehet. 

 

  ◊◊◊

 
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza

Kapcsolódó cikkek