ÍGY VÉDD MAGAD A FERTŐZÉSEKTŐL!

2018 január 30. Tóth Gábor

Nem is gondolnánk, milyen kevésen múlhat az egészségünk: például és nagymértékben a hasznos baktériumok számán és arányán a szervezetünkben. A jó hír, hogy tehetünk azért, hogy megfelelő számban és arányban legyenek ezek a baktériumok: prebiotikus étrenddel és probiotikus készítményekkel. 

 

Miért betegszünk meg könnyebben, ha felborul a bélflóra egyensúlya, s miért jelenti a bélflóra az immunrendszerünk központját? Miként emeli döbbenetesen az anyatej a hasznos flóra arányát a csecsemő szervezetében? Előző cikkünkből IDE kattintva elolvashatod, most pedig a folytatás: 

 

Drámai arány

 

Hazánkban a felnőtt szervezetben a hasznos mikrobák aránya jellemzően 1-2 % körül mozog (és csak a legritkábban haladja meg a 10%-ot) a teljes bélflórán belül, amely jelentősen elmarad a minimálisan kívánatos 40-45%-os alsó értékhez képest. Ez sok betegségre ad magyarázatot.

 

A legyengült szervezet uralkodói

 

A baktériumok, vírusok és gombák – adott körülmények mellett – szaporodni képesek a szervezetben, illetve bélcsatornában. A candida (candidiasis) terjedése, a parazitás, vírusos vagy bakteriális eredetű bélfertőzések megjelenése és a kórokozó mikrobák gyorsabb szaporodása gyakran a meggyengült a bélrendszeri státusra vezethetőek vissza. Így joggal feltételezhető, hogy a bélflóra előnytelen felbomlása, illetve az ebből következő bél-nyálkahártya (mucosa-gát) sérülés nagyban hozzájárul a fertőzéses állapotok kialakulásához világszerte.

 

Az emberi szervezetbe az élelmiszerekkel, ivóvízzel, vagy egyéb módokon bejuthat olyan káros mikroba vagy parazita, amellyel a meggyengült bélrendszeri mikroflóra nem tudja felvenni a küzdelmet. Másrészt az egyoldalú, hiányos táplálkozás, alkoholfogyasztás, dohányzás, lelki stresszek és utazási izgalmak mind a hasznos flóra visszaszorulását eredményezik. A levegőből légzőszervek felszínére jutó kórokozók sorsát szintén befolyásolja a bélrendszeri állapot. Ismert tény ugyanis, hogy a bélflóra egészsége a légcső, a hörgők és a tüdő felszíni nyálkahártya állapotára is hatással vannak.

 

Gyógyító prebiotikus élelmiszerek

 

A bélflóra védelmét rostokban, fitokemikáliákban gazdagabb, prebiotikumokban is bővelkedő étrend biztosítja. Különösen a zab, a tönköly, lencse, zöldborsó, zöldbab, póréhagyma, fokhagyma, alma, banán, barack, szilva, ribiszke, zöldség- és gyökérfélék, cikória előnyös a bélrendszere nézve. A nyers ételek, a csírafélék is javasolhatóak. A bélflóra szempontjából egyik legfontosabb vegyületet, az inulint a csicsókagumó tartalmazza a legnagyobb mennyiségben, így ennek ajánlása ma már szakmai irányelvként jelenik meg a mindennapokban.

   

Külső segítség: a probiotikumok

 

A bélflóra tehát létfontosságú szerepet tölt be nemcsak a gyomor-bélrendszer, hanem a teljes szervezet védelmében. Az egyre terjedő fertőzések egyik legfontosabb oka az emberi bélflórában a káros mikrobák túlzó arányú jelenléte, illetve a bélrendszeri egyensúly rendszeres és tudatos visszaállításának elmulasztása. E célra forgalomban van többféle, bélflóra helyreállítását célzó probiotikus termék vagy élőflórás italkészítmény, melyek között érdemes a minél többféle hasznos törzset tartalmazó készítmény használata. Legjobb, ha nem is adjuk lejjebb 10-12 törzsnél, az újgenerációs termékek már legalább ennyi vagy ennél is több probiotikus törzset tartalmaznak. (A probiotikus törzs ellenáll a gyomor és bélrendszer savas és lúgos hatásainak, valamint a bontóenzimeknek is, míg például egy üzleti élőflórás joghurt törzsei nem!)

 

Természetesen az előnyös bélbaktériumok nem védenek meg bennünket minden agresszív kórokozótól, azonban csökkentik a fertőzés kialakulásának esélyét, és lehetővé teszik a gyorsabb bélrendszeri és egyéb regenerációt, tehát hatékony kiegészítői a megelőzésnek és terápiának is. 

 

A szakmai vélemények is alátámasztják, hogy korunk fertőzéseinek jelentősebb része megfelelő bélrendszeri immunitás segítségével elkerülhető volna.

 

◊◊◊

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza

Kapcsolódó cikkek