TANULD MEG AZ ÉLETVÉDŐ ÉTKEZÉST!

2018 január 30. Tóth Gábor

A szabad gyökök számos civilizációs betegség és a „korai öregedési folyamat” fő okai. Mit tehetünk ellene a minőségi táplálkozással? 

 

Az antioxidánsokról szóló kutatásokról, a szabad gyökökkel kapcsolatos problémákról és betegségekről részletesen írtunk előző cikkünkben – ITT elolvashatod. Most pedig rátérünk a megoldásokra is: mit és hogyan tehetünk jobbá az étrend segítségével? 

 

Vitaminok és másodlagos védő anyagok

 

Az antioxidánsok két típusát különböztetjük meg: 1.) A belső, úgynevezett endogén antioxidánsok a szervezetünk is képes előállítani (egyes bevitt mikro- és makroelemektől függő folyamatok szerint). Működésüket a cink, a réz, a mangán és szelén, valamint a vas határozza meg. 2.) A külső, exogén antioxidánsok is létfontosságúak, ezeket mindenképp táplálkozás útján kell bevinnünk. Ilyenek például a C-, E- és A-vitamin, illetve a karotinoidok. 

 

Ide tartoznak a nem tápanyag jellegű úgynevezett másodlagos metabolitok, a bioflavonoidok,  a növényi színanyagok is, melyek az utóbbi években különösen a kutatások előterébe kerültek. (A növények saját védelmükben termelik, pigmentálás, UV fény-elleni védelem, növényi kártevők és baktériumok elleni védőhatás céljából). Bioflavonoidokat tartalmaznak például a hagymafélék (lilahagyma és a póréhagyma zöldje), a zeller, a fehérrépa és a petrezselyemzöld (illetve annak olaja), a bogyósok héja és magja (kiemelten a homoktövis, vörösszőlő, ribiszke), a spenót és a citrusfélék héja, illetve a magja is kiemelkedő jelentőségűek.

 

Az egyes vegyületek együttes hatása kedvezőbb hatást eredményez a szervezetben, mint a külön történő bevitelük. Az új generációs élelmiszerek és funkcionális élelmiszerek sokat segíthetnek a megelőzésben, ilyenek a szőlőmag, homoktövis-termékek, csíraőrlemények, koncentrátumok, gyógynövény-tinktúrák.

 

További értékes antioxidáns vegyületek

 

A koenzim Q10 vagy az alfa-lipidsav belső és külső anyagnak is számít. A növényekben körülbelül 600 különböző karotinoid fordul elő, ezek közül azonban sajnos csak alig néhány félét fogyasztunk. Hat karotinoidról bebizonyították, hogy fontos szerepet játszanak az ember egészségi állapotában, ezek: az alfa-, a béta-karotin, a likopin, a lutein, a kriptoxantin és a zeaxantin. Ezek közül leginkább a béta-karotin közismert. 

 

A külső antioxidánsok hatása együttesen sokkal jobban érvényesül, mint külön, főként az úgynevezett élelmiszer-mátrix „kíséretében”, vagyis élelmiszerekkel komplex módon fogyasztva. A tápanyag-kiegészítők esetén is ezért törekednek az egyes természetes élelmi alkotók meghagyására, a nyersanyagok, gyümölcsmagvak (pl. szőlőmag) szárított formájának porítására, magkivonatok készítésére, illetve az antioxidánsok egymás mellett alkalmazására megfelelő arányban.

 

Az E-vitaminok nagy szolgálatot tesznek a szervezet zsírtartalmú vegyületeiben, sejtmembránokban, és a koleszterinnel összefüggő folyamatokban való jelenlétükkel. Míg a C-vitamin inkább a vérárammal összefüggésben segít vízoldhatósága miatt, és jelentősége igen nagy a rákmegelőzésben, nyálkahártya védelemben és számos egyéb mechanizmusban. A béta karotin (sárga húsú növények), a lutein és likopin (paradicsom) védő szerepe szintén jelentős.

   

Étkezési és főzési szokásokkal az egészségért

 

Az étkezési tényezőket tekintve a zsiradék és cukor fogyasztása nagyban emeli a szabad gyökök számát. A sült, száraz hővel készített ételek is ilyen jellegűek, szemben a nyers zöldség- és gyümölcsfélék, illetve a félig megpárolt ételek hatásaival. (Akár vegetáriánusok és vegánok is jelentősen eltérő antioxidáns hatékonysággal rendelkezhetnek!) A nagy mennyiségű hozzáadott finomított olaj fogyasztása sem előnyös, mert növeli a gyökök száma mellett az E-vitamin igényét is, így kettős kockázatot jelentenek (különösen az „égetett”, sütött olajok). Sokkal előnyösebbek a hidegen sajtolt olajok, illetve az olajos magvak mértéktartó használata, illetve említhető a kókuszolaj is, amely viszonylag stabilan ellenáll a hőhatásnak (amennyiben hidegen sajtolt, és nem „tükrösre szűrt”). Az olajos magvak enyhe pirítása, sütése nem jelent kockázatot, inkább az emészthetőséget javítja (hővel való feltárásnak is nevezik).

 

Az antioxidánsok nagy része bomlékony, így érzékeny fényre, hőre, vegyi anyagokra (C, E, A vitaminok). A flavonoidok például fényre, oxigénre, vegyi hatásra kevésbé reagálnak, de a hő jobban károsíthatja őket. Tény, hogy a nyers gyümölcsök és zöldségek „élő” hatásai kiemelkedőek, azonban a kíméletes előkészítő és konyhatechnikai eljárásokkal megőrizhető egy részük. (Enyhe párolás, óvatos hámozás, nem áztató mosás, stb. segítségével). A paradicsom likopinja vagy a sárgarépa béta-karotinja hősiesen ellenáll a hőhatásnak, így – hisszük vagy sem – a paradicsomsűrítmények és a vadasmártás is bővelkednek aktív flavonokban, de a rántott sajt mellé adott áfonyalekvár sem véletlenül terjedt el a gasztronómiában.

 

Fogyasszunk védő hatású élelmiszereket!

 

Kiemelkedő antioxidáns tartalmúak tehát: a citrusfélék héja, húsa és magja, eper, szeder, szőlőhéj és mag, gránátalma, meggy, áfonya, homoktövis, dió, mandula a fokhagyma és lilahagyma, zeller, lenmag (alfa-linolénsav), paradicsom (likopin), pritamin, kápia, brokkoli, paraj, piros- és fehérkáposzta, sárgarépa, sütőtök, cékla. Ezekben inkább a C- vagy E-vitamin, vas, illetve magas összes polifenol tartalom (színes növények) jellemző.

 

Magas cink, réz és szelén teljes gabonaszemekben, hüvelyesekben (lencse, vöröslencse, csicseri), sütőtökben (cink), diófélékben található. (A szelénpótlás hazánkban javasolható.) A zeaxantin kukoricában jellemző. A lucernában, körömvirágban és zöld leveles növényekben lutein található, mely a látás élességéért felel.

 

A magolajak (grapefruitmag, szőlőmagolaj, stb.) egy különleges anyagot, a piknogenolt tartalmazzák, melyet szinte „csodának” tartanak a rákkutatásban, de hatással van a bőrre is (külsőleg, pattanások ellen hat). Természetesen gyógyhatásúak: a búzafűlé, aloe, gyógyteák, mivel bővelkednek elsődleges és másodlagos antikarcinogénekben. (Ez utóbbiakat a karfiol, káposzta, brokkoli is tartalmaznak.)

 

Láthatjuk tehát, milyen széles gyógyító hatóanyag-paletta rejlik a színes és zöld növényekben, magvakban, és az ismereteken, fogyasztói tudatosságon múlik az, hogy mely vegyületek áldásaival élünk. A felsorolt nyersanyagok rendszeres bevitelével az életminőség és életkilátások mérhetően javíthatók. Használjuk tehát fel e kiemelkedő tudományos eredményeket egészségünk védelmében!

 

◊◊◊

 
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza

Kapcsolódó cikkek