AZ ÉTRENDVÁLTOZTATÁS 10 ALAPELVE

2018 január 30. Tóth Gábor

Meglepő, hogy betegségeink 75-80%-át részben befolyásolja az étrend, és 50-60%-ban pedig konkrétan meg is határozza az egészségünket! Ezért nagyon fontos, hogy hogyan táplálkozunk. Nehéz helyzetben vagyunk azonban, ha szeretnénk kiigazodni az egészséges táplálkozásról szóló rengeteg elv és irányzat között. Az étrendek dzsungelében könnyű elveszni, hiszen sok ellentmondással találkozhatunk. 

 

Jó hír azonban, hogy vannak bizonyos bázisok, stabil pillérek. Mindössze tíz alapelv elsajátításával megtudhatjuk a táplálkozással kapcsolatos legfontosabb információkat! 

 

1. Ne csak sokat, hanem okosan is igyunk! 

 

Az egészség a megfelelő folyadékfogyasztásnál kezdődik! Ez az emberi szervezet legfontosabb alapeleme, hiszen az emberi test 70%-a víz, tehát szervezetünk működési alapját adja. A folyadékfogyasztás befolyásolja például a vér- és nyirokkeringésünket, vagy szervezetünk kémiai reakcióit is.

 

Kevesen tudják viszont és fontos: a hangsúly nem csak azon van, hogy igyunk sokat és hogy megfelelő minőségű folyadékkal hidratáljuk szervezetünket. Lényeges az is, hogy mikor és milyen formában iszunk!

 

A reggeli vízfogyasztás például elsődleges és az egyik legfontosabb, amit tehetünk önmagunkért! Felkelés után szervezetünk nem ételt, hanem vizet kíván. Nem biztos persze, hogy szomjasnak érezzük magunkat ilyenkor, de szervezetünk bizony az! Miért? Éjszaka pórusainkon keresztül nagy mennyiségű vizet párologtatunk el. Ellenőrizhetjük ezt magunk is, ha reggel, valamint elalvás előtt is ráállunk a mérlegre. Könnyen lehetséges, hogy a kettő közötti különbség minket is meglep majd! A két adati közti súlykülönbözetet ténylegesen az éjjel elpárolgott folyadék mennyisége adja. Életfontosságú  tehát ébredés után 3-5 dl tiszta, friss, vagy tisztított, szűrt vizet fogyasztani! Nem javasolt azonban gyümölcslevet, édes italokat inni helyette, hiszen az emésztésünk felkelés után azonnali beindítása kerülendő. Igyunk helyette annyi vizet, amennyit csak bírunk!

 

A gyógytea sem megfelelő választás, hiszen az vízhajtó hatású. Fél liter gyógytea több, mint fél liter vizet hajt ki a szervezetből, így hidratálásra nem alkalmas.

 

Szellemi-lelki értelemben is fontos a reggeli ivás, hiszen segít a reggeli, délelőtti bioritmusunk maximumának elérését.

 

Gyerekeknél ugyanígy lényeges, hogy gondoskodjunk az ébredés utáni folyadékfogyasztásukról, hiszen így jobban tudnak majd teljesíteni az iskolában, és könnyebben viselik a felkelés, valamint a szellemi terhelés nehézségeit.

 

2. Gondolkodjunk rendszerben!

 

A legtöbb embernek reggel sejtelme sincs róla, hogy mikor, hol és mit fog enni napközben. Nagy hiba! Hiszen szervezetünk egy precízen működő rendszer, amin rontunk azzal, ha össze-vissza, átgondolatlanul táplálkozunk.

 

Az emberi testben időzítő szerkezetek vannak, szervezetünkben tehát pontos időmérés zajlik (gondoljunk csak a biológiai óránkra). Az időmérés oka például, hogy a szervezet savval és lúggal dolgozik, a gyomorsav pedig nem termelődhet egész nap. Ha mégis úgy lenne, az gyomorgyulladáshoz, gyomorfekélyhez vezetne. A rendszertelenül élő, nassoló embereknél a gyomorsav termelődése felbomlik, és ez a fent említett betegségek kockázatát növeli. Az időzítő szerkezet, az időmérés a szájüregben, a gyomorban, a hasnyálmirigyben, a májban, és a bélben is működik: szervezetünk mindig figyeli, hogy milyen rendszer szerint, milyen ritmusban élünk.

 

Ha azonban semmi következetesség sincs a táplálkozásunkban, akkor a szervezetnek nehéz beállítania a megfelelő egyensúlyt. Tervezzük meg hát már reggel a napi táplálkozásunkat! Ez abban is segít minket, hogy jobb minőségű, ténylegesen szükséges és megfelelő ételt válasszunk a nap folyamán. Kevesen vannak, akiknek a tervei között szerepel reggel, hogy megesznek két tábla csokit (kivéve szerelmi bánat esetén :)), de aztán valahogy mégis megtörténik. Pont azért, mert nem gondolkodunk előre, csak sodródunk: “Úgy megennék valami finomat!” – jut eszünkbe, és leveszünk valamit a polcról, ami épp ínycsiklandozó, tudatos átgondolás nélkül.

 

3. Válasszuk a tökéletes reggelit! 

 

Az ébredést követően, a vízivás és a napi táplálkozásunk átlátása, összeszedése után már eltelik annyi idő, hogy jöhet csak a reggeli! Hiszen ez a nap legfontosabb étkezése, amely szintén komoly meghatározója a délelőtti teljesítőképességünknek.

 

Miért érzik mégis sokan azt, hogy elnehezülnek a reggelitől, és nem kívánják azt? Mert nem szokták meg, hogy reggeliznek, vagy nem megfelelő reggelit választanak. A reggeli mennyisége, összetétele, glikémiás indexe (vagyis hogy milyen mértékben emeli meg a vércukorszintet), fehérje, szénhidrát, zsiradék, rost, vitamin ásványi anyag tartalma mind meghatározó.

 

A 19. században professzorok, méghozzá Dr. Kellog (a corn flakes-ek névadója) és Dr. Graham (a graham lisztek névadója) felfedezték, hogy azon betegek, akik édes, gabonalapú, gyümölcsös, rostos reggelit kapnak, gyorsabban gyógyulnak, beáll a vércukorszintjük és javul az erőnlétük. Igazolt tehát, hogy gyorsabban gyógyul az, aki reggelizik! Sok ember sajtos, sonkás, szalámis szendvicset reggelizik, kakaót, kávét iszik ami pont nem ajánlott. Hiszen éppen az hiányzik ebből a reggeliből, amire a szervezetnek szüksége van: a lassan felszívódó szénhidrátok, a gyümölcsök, a vitaminok, valamint a rostok. A nem túl édesített, nem cukrozott, nem mézes, de gyümölcsös gabonapelyhek, müzlik minősülnek a legtökéletesebb választásnak.

   

4. Fogyasszunk-e búzát, vagy sem? 

 

Ha ezt a kérdést akarjuk tárgyalni, akkor nem csak önmagában a gluténről kell gondolkodnunk. Közismert, de azért nem árt tudatosítani, hogy finomlisztek helyett szerencsésebb a zab, árpa, rozs, kukorica, barna rizs, köles, hajdina, amaránt vagy éppen a tönköly alkalmazása.

 

További szempont például a kovász kérdése. Érdekesség, hogy a Bibliában a kovásztalanság egyben a bűntelenség jelképe is. A kovászolt kenyér azonban, ha jól át van sütve, egészséges, persze teljes őrlésű, rostos formában. De  tartsunk kovásztalan napokat is! Ilyenkor alternatíva a kásafélék, gofrik, vagy palacsinták, ha ezeket is teljes kiőrlésű lisztből készítjük el.

 

Érdemes búzalisztmentes, gabonamentes napokat is tartani a szervezet pihentetése és a változatos táplálkozás érdekében.

  Kíváncsi vagy a többi alapelvre is? A folytatáshoz kattints IDE  

 ◊◊◊

   
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!


Vissza

Kapcsolódó cikkek