8+1 TUTI TIPP A DIETETIKUSTÓL, HOGYAN NE HÍZZUNK EL KARÁCSONYKOR

2018 december 20. Horzsa Krisztina

Kétség sem fér hozzá, hogy karácsony előtt jól jön néhány okos tipp a dietetikustól, hátha ügyesebbek leszünk a karácsonyi étkezéseknél… 😉 

 

Megint eltelt egy év, nyakunkon a karácsony! Ha pedig karácsony, akkor család, terülj – terülj asztalkám tele sok-sok finomsággal, bejgli, mézeskalács, töltött káposzta – persze a plusz kilók. 🙁 

 

Az ünnepek alatt hajlamosak vagyunk magas cukor-, zsír- és alacsony rost tartalmú ételeket fogyasztani. Egy kutatás szerint egy átlagos ember a karácsonyi vacsora során 6000 (!) kalóriát is képes elfogyasztani. (A tájékoztatás kedvéért: egy átlagos magassággal és testsúllyal rendelkező huszonéves nő napi kalóriaigénye nagyjából 1500-2000 kcal.) Ez azt jelenti, hogy vacsora után nagyjából 4,5 órát kellene mozognunk, (intenzívebben!), hogy mindezt kompenzáljuk!

 

De mégis mit tehetünk, hogy elkerüljük ezeket a nemkívánatos kilókat:

 
  • 1. Reggelizzük karácsony napján is
 

Ne tartogassuk a kalóriákat csak a vacsorára. Ha délutánra tolódnak az étkezések, akkor hajlamosabbak lehetünk a túlevésre, ráadásul az ilyenkor elfogyasztott kalóriákat kevesebb esélyünk is van lemozogni.

 

Reggelire együnk magas rost- és fehérjetartalmú ételt, pl.: müzlit tejjel vagy növényi tejjel, tejtermékekkel készítve, vagy tofujoghurtot zabbal és chiamaggal, vagy hajdinakását (szuper recept ITT) gyümölcsökkel, mandulával.

Fotó: Kovács Mirjana, recept ITT

 
  • 2. Étkezzünk lassan
 

A karácsony az együtt eltöltött időről, összejövetelről is szól, együtt lenni, és együtt enni. Ezért a finom falatokat lassan, ne kapkodva próbáljuk meg elfogyasztani, hiszen ha rohanunk, akkor képesek vagyunk sokkal többet enni, mint amire szükségünk lehet. A tévhittel ellentétben a lassú evés nem vezet túlevéshez. Ezért néha tegyük le az evőeszközt, és beszélgessünk az asztalnál ülő családtagjainkkal, így a szervezetünknek is hagyunk időt, hogy jelezze mikor elég a táplálék.

 
  • 3. Szervírozzunk saját magunknak
 

Ezzel tudjuk igazán ellenőrizni, hogy mennyit is fogyasztunk. Ne hagyjuk, hogy szüleink/házastársunk/testvérünk szedjen ételt a tányérunkra, hiszen akkor azt is érezhetjük, hogy ha nem esszük meg, akkor ezzel megsértjük a másikat. Csak annyit szedjünk a tányérra, ami valóban elég!

 
  • 4. Kerüljük a magas szénhidráttartalmú ételeket
 

Nagyszerű étel a burgonya, a tészta, a kenyér, amelyek feltöltenek energiával edzések előtt, illetve segítenek a regenerációban is, viszont karácsonykor nincs szükségünk túl sok szénhidrátra. Ezért kerüljük túlzott fogyasztásukat, felezzük le a mennyiségüket, helyettük fogyasszunk zöldségek és gyümölcsöt minél változatosabb formában elkészítve.

 
  • 5. Színesítsünk zöldségekkel
 

Az ünnepi fogást ízesebbé, színesebbé és dekoratívabbá tehetjük. Készítsünk salátát, vagy grillezett zöldségeket, valamint kínáljunk savanyúságot az ünnepi ételeink mellé. Ezzel nemcsak az előbb említett magas szénhidrát tartalmú éteket helyettesíthetjük, hanem fogásainkat kiegészíthetjük, ráadásul laktatnak és ellátnak minket a szükséges vitaminnal és ásványi anyaggal is.

  • 6. Alkalmazzunk zsírszegény konyhatechnológiát
 

Készítsük el ünnepi ételeinket sütőben, sütőzacskóban sütve, agyagedényben, alufóliában készítve, zöldfűszerekkel gazdagítva. Ne szerepeljenek az ünnepi menük között bő olajban sült ételek.

 
  • 7. Hagyjuk a szervezetünket pihenni
 

Ha a rokonlátogatás során tényleg úgy érezzük, hogy mégis túlettük magunkat, akkor akár ki is hagyhatjuk a következő étkezést, de ami ilyenkor is fontos, hogy igyunk sok folyadékot. Az ajándékba kapott édességek szavatossági ideje biztosan nem közeli lejáratú, így nem szükséges hamar elfogyasztanunk őket, hagyhatunk az ínségesebb időkre is. 🙂

 

Készítsünk könnyű vékonypiskótás, gyümölcsös túrós, növényi tejből készült süteményeket, gyümölcssalátát desszertnek. Az édességek kalóriatartalmát csökkenthetjük, ha cukor helyett valamilyen természetes édesítőt használunk.

 
  • 8. Ami a legfontosabb:
 

Próbáljunk meg minden nap kimenni a szabadba, sétáljunk a közeli erdőben, parkban, legyünk a friss levegőn és mozogjunk minél többet! Használjuk ki, ha kicsivel több szabadidőnk van, töltsük el minőségi módon, és gyűjtsünk mozgalmas élményeket az ünnepek alatt!

+1. Próbáljuk ki az Ételem.hu egészséges receptjeit 🙂

 

Ha egészséges, reform ételeket szeretnénk készíteni, akkor érdemes válogatni az oldalon található klassz receptek között, szakértő kollégáim finomságai közül igen sok aktuális lehet az ünnepi asztalon is, ráadásul egyszerűen elkészíthetőek. Válogassatok bizalommal IDE kattintva!

  Ha tetszett ez a cikk, érdemes elolvasnod dietetikusunk aktuális, hasznos írását is:  
ÍGY PÓTOLD TÉLEN A VITAMINOKAT!

Felhasznált források:

https://anitabean.co.uk/avoid-christmas-weight-gain/ https://rmcmedicina.blog.hu/2015/12/17/10_tipp_karacsony_gyomorrontas_nelkul
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!