AZ ÉTREND, AMI SEGÍTHET A CUKORBETEGEKNEK (IS)

2018 december 6. Kovács Mirjana

Néhány éve sokkoló diagnózist kaptam: 1-es típusú diabéteszt állapítottak meg nálam. 26 éves vagyok, így tudtam, hosszú távra kell gondolkodnom, amikor megoldást keresek a helyzetemre. Azóta számtalan étrendet kipróbáltam, mire rátaláltam egy csodálatos életmódra, amely drasztikus mértékben segített javítani a cukorbetegségemen.

 

Magyarországon még nagyon kevesen ismerik ezt az életmódot, ma azonban már klinikai tanulmányok bizonyítják, hogy alacsony zsírtartalmú, teljes értékű, növényi alapú étrenddel az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség – más egyéb betegségekkel együtt – nemcsak hogy megelőzhető, de vissza is fordítható. Az 1-es típusú cukorbetegek esetében pedig általában jelentősen lecsökken az inzulinszükséglet, valamint hosszú távon elkerülhetőek a szövődmények.

 

Kutatások igazolják

 

Dr. Neil Barnard amerikai professzor diabéteszeseknek szóló programjával (Dr. Neil Barnard’s Program for Reversing Diabetes) 2-es típusú cukorbetegek ezreit gyógyította ki ezzel a típusú étrenddel. Programja egy sor kutatási tanulmányon alapul, a legfrissebbek az amerikai Országos Egészségügyi Intézetekkel (National Institutes of Health) közösen végezve! A Diabetes Care 2006. augusztusi számában publikált tanulmány szerint Dr. Barnard programja háromszor hatékonyabb, mint a hagyományos táplálkozási irányelvek a vércukorszint szabályozásában. Továbbá Dr. Cyrus Khambatta, aki maga is 1-es típusú cukorbeteg és táplálkozás biokémiából szerezte a doktoriját a kaliforniai Berkeley Egyetemen, Robby Barbaroval (szintén 1-es típusú cukorbeteg) közösen megalapították a masteringdiabetes.org nevű weboldalt, amellyel szintén cukorbetegek ezreinek segítenek javítani az állapotukon, illetve teljesen kigyógyulni belőle ugyanezzel a gyümölcsközpontú diétával. Ezen kívül Dr. T. Colin Campbell, aki a Kína Tanulmányban, amely a világ mindeddig legátfogóbb táplálkozástudományi felmérése, világosan és közérthetően mutatja be, milyen összefüggés van a táplálkozás és a leggyakoribb betegségek, a szívbetegség, elhízás, cukorbetegség, rák és autoimmun betegségek között, a Cornell Egyetemmel közösen oktatja az alacsony zsírtartalmú, teljes értékű, növényi alapú étrend pozitív hatását a cukorbetegségre, valamint az általános egészségre egyaránt.

 

Miért előnyös számomra ez az étrend?

 

Nagy mennyiségű ételt fogyaszthatok kalóriaszámlás nélkül;

Kilószámra ehetek gyümölcsöket (amiket imádok) anélkül, hogy hirtelen megemelnék a vércukorszintem
Folyton tele vagyok erővel és energiával
Végre elértem a számomra ideális testsúlyt, amelyről mindig is álmodtam

Tökéletesen tudom kontrollálni a vércukorszintem, és annak ellenére, hogy háromszor annyi szénhidrátot eszem, mint korábban, alacsonyabb az inzulinszükségletem, mint valaha.

 

Minek köszönhetőek ezek az elképesztő eredmények? Egy alacsony zsírtartalmú, teljes értékű, növényi alapú étrendnek.

 

 

A teljes értékű étrend alapja

 

A teljes értékű, növényi alapú étrend azt jelenti, hogy a lehető legtöbb tápanyagot juttatjuk a szervezetünkbe olyan természetes, növényi alapú ételekkel, amelyeket feldolgozatlan formában fogyasztunk el. Nem tartalmaznak adalékanyagokat és nem estek át semmilyen – vagy nagyon minimális – élelmiszeripari feldolgozó eljáráson, ami csökkentené tápértéküket.

 

A teljes értékű, növényi alapú étrend tartalmazza a lehető legtöbb vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet, rostot, stb., amelyek mind kulcsfontosságú tápanyagok a test egészséges működése szempontjából, mégis, sok esetben jóval kevesebb mennyiséget juttatunk belőlük a szervezetünkbe, mint amennyire szükségünk lenne. A teljes értékű, növényi alapú ételekben ezek a tápanyagok mind bőségesen megtalálhatók, míg az állati eredetű és finomított élelmiszerekben egyáltalán nem, vagy csak nagyon minimális mennyiségben.

 

Gyümölcs alapú étrend cukorbetegeknek? Ez komoly?

 

Sokan megkérdezik tőlem, hogyan lehetséges az, hogy naponta több kiló gyümölcsöt eszem cukorbetegként. Erre a válasz nagyon egyszerű: az alacsony zsírtartalmú étrendnek köszönhetően. Míg korábban szinte semmilyen gyümölcsöt nem ehettem, mert mind hirtelen megemelte a vércukorszintemet, ma az étkezéseim nagy részét gyümölcsök teszik ki. Nem ritka az, hogy 4-5 darab banánnal kezdem a napot, vagy leülök egy nagy tál görögdinnyével, és megeszem egy kilót ebédre. Ezelőtt ezt el sem tudtam képzelni. Sőt, naponta 400-450 gramm szénhidrátot eszem meg a korábbi 180 gramm helyett, és mégis kevesebb inzulint adok be, mint azelőtt.

 

 

„De hát a gyümölcsök tele vannak cukorral, nem igaz?” – szokták kérdezni. Nos, ne tévesszük össze a fehér cukrot a gyümölcsökben lévő cukorral. A kettő nem ugyanaz! A gyümölcsök a Föld legtápanyagdúsabb élelmiszerei közé tartoznak, amelyek a cukron kívül tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, vízzel, rostokkal, stb., amire szervezetünknek mind szüksége van. Ezzel szemben a finomított cukor nem más, mint üres kalória, mindenféle pozitív hozadék nélkül.

 

A probléma máshol rejlik, mint gondolnánk…?

 

A legtöbb cukorbeteg retteg a szénhidrátoktól, és igyekszik minél kevesebbet enni belőlük, a zsírokról azonban általában nem esik szó. Holott az IGAZI szénhidrátok, úgymint a gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, keményítőtartalmú zöldségek, stb. nem csak hogy csökkentik a vércukorszintet – alacsony zsírbevitel mellett – , de fokozzák a koncentrációt, javítják az emésztést, erősítik az immunrendszert, és még sorolhatnám.

 

Az tény, hogy ha kevés szénhidrátot fogyasztunk, akkor kevésbé emelkedik meg a vércukorszintünk. Hosszú távon azonban ez nem oldja meg a problémát. Ugyanis a probléma forrása nem a szénhidrátokban, hanem a zsírokban rejlik.

 

Ahhoz, hogy megértsük, hogyan lehetséges ez, fontos tisztában lennünk az inzulinrezisztencia kialakulásának folyamatával, ami a 2-es típusú cukorbetegség előfutára. Egyszerűen megfogalmazva: az inzulin egy hormon, amely segít a cukrot bejuttatni a sejtekbe. Ha azonban a sejtek falán lévő „kapuk” (inzulin-receptorok) működését valami blokkolja, akkor az inzulin hiába kopogtat, a kapuk nem nyílnak ki a cukor számára, így az felhalmozódik a véráramban. Ennek reakciójaképpen a hasnyálmirigy egyre több és több inzulint termel, hogy a cukrot be tudja juttatni a sejtekbe és ezáltal a vércukrot normális szinten tartsa. Ezt az állapotot nevezzük inzulinrezisztenciának. Amennyiben ez az állapot tartósan fenn áll, a hasnyálmirigy egy idő után kimerül. Így alakul ki 2-es típusú diabétesz.

   

De vajon mi blokkolja az inzulin-receptorok működését, ami miatt a cukor nem tud bejutni a sejtekbe? A ZSÍR!

 

Tehát ha valaki túlsúlyos, elhízott, vagy túlzott mennyiségű zsírt fogyaszt, azzal megnehezíti a cukor bejutását a sejtekbe. Viszont ha lecsökkentjük a zsírbevitelt, illetve nagy mennyiségű súlyfeleslegtől szabadulunk meg, akkor az inzulin képes lesz megfelelően ellátni a feladatát, és így a vércukorszint is normalizálódik.

 

Mit ehetünk és mit nem?

 

Ez a diéta teljes mértékben kizárja az állati eredetű élelmiszereket, úgymint a húst, halat, tojást, tejterméket, állati zsírokat, továbbá a finomított cukrokat és édesítőszereket, a finomított gabonákat (fehér liszt, fehér rizs) és növényi olajokat. Ezzel szemben korlátlan mennyiségben fogyaszthatunk zöldségeket, gyümölcsöket, továbbá ehetünk hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, és minimális mennyiségben olajos magvakat illetve dióféléket, naponta maximum 30 gramm zsírbevitel mellett.

AMIT KERÜLJ

Húsok és halak

Tejtermékek

Tojás

Finomított cukrok és édesítőszerek

Feldolgozott élelmiszerek

Zsírok és olajok

EZEKET BÁTRAN EHETED

  Gyümölcsök

  Zöldségek

  Hüvelyesek

♣  Teljes kiőrlésű gabonák

  Olajos magvak

  Diófélék

Azon túl, hogy az étrendünket a jobb oldali oszlopban szereplő élelmiszerekből válogatjuk össze, fontos tisztában lennünk az ideális tápanyag-összetétellel. A napi kalóriabevitel 70-80 %-a származzon szénhidrátból, 10-15 %-a fehérjéből és 10-15 % zsírból. Itt külön fontosnak tartom kiemelni a zsírbevitel mennyiségét, ugyanis ez a kulcseleme az étrendnek. Ha az elfogyasztott kalóriáknak valóban mindössze 10-15 százaléka származik zsírokból, illetve naponta maximum 30g zsírt fogyasztunk, csak és kizárólag akkor fogunk drasztikus vércukorszint csökkenést elérni.  Ezt ingyenes mobil applikációk segítségével könnyen nyomon lehet követni.

 

Ez az életmód olyannyira hatásos, hogy általában mindössze néhány nap leforgása alatt észlelhető drasztikus változás. Nekem egy hét alatt felére csökkent az inzulin-szükségletem annak ellenére, hogy a szénhidrátbevitelemet egyre növeltem. A laboreredményeim azóta is fantasztikusak, és csodálatosan érzem magam. Érdemes lehet kipróbálni!

 

***

 

Figyelem: A cikk nem minősül testre szabott szakmai javaslatnak és előírásnak. Kérjük, minden esetben konzultáljon szakértővel! Vegye figyelembe, hogy nem minden orvos és dietetikus ismeri még Magyarországon ezt a speciális étrendet és annak működését.

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!