MARADJON FITT A BŐRŐD IS! – EZT KEND MAGADRA EDZÉS UTÁN

2018 november 20. Németh-Ambrus Orsolya

Ha már annyit sportolsz azért, hogy jól nézz ki, és egészséges maradj, figyelj arra is, hogy az edzések alkalmával a legmegfefelőbb gondoskodásban részesüljön a bőröd. Fontos infókat, plusz kozmetikai recepteket hoztam nektek! 

 

Gondolom, nem mondok nagy újdonságot azzal, hogy a testmozgás nagyszerű dolog, mindenféle szempontból, de most nézzük meg, hogyan is hat a legnagyobb szervünkre: a bőrre.

 

Mentsd a bőröd! 

 

Amikor hozzáfogunk az edzéshez, a vérkeringés megélénkül a szervezetünkben, ami jótékonyan hat a bőrünkre, mert a friss vér oxigént és tápanyagokat szállít a sejtekhez. Emellett persze el is szállítja azokat az anyagokat, amikre már nincs szükség: vagyis megélénkül az anyagcsere-folyamat. A testmozgás nem méregtelenít, hiszen az többnyire a máj feladata, de mégis, olyan hatása van, mintha belülről tisztítanád meg a bőrödet.Az edzéssel járó izzadás is ezt a folyamatot erősíti.

 

A vérkeringés élénkülésének másik pozitív hozadéka, hogy élettel teli, üde, egészséges, szép tónusú bőrszíned lesz, ami a hajszálerekbe áramló friss vér hatása.

 

Néhány bőrbetegségnek, mint például az ekcémának lelki okai is lehetnek, és sokszor a stressz is kiválthatja ezeket. Erre is szuper megoldás lehet, ha rendszeresen végzel testmozgást, mert a felszabaduló endorfin csökkenti a stresszt.

 

Erre figyelj edzés közben

 

  • # Ha friss levegőn végzel testmozgást, nagyon fontos, hogy ha erős az UV sugárzás, mindig kend be magad napvédővel, mielőtt futni, síelni vagy túrázni indulnál! Ne feledd, hogy az izzadás csökkentheti a hatékonyságukat, ezért ha szükséges, kend újra.
  • Viselj jól szellőző, kényelmes sportruhát, és ne sminkeld ki magad edzés előtt.
  • Igyál sok-sok folyadékot – lehetőleg tiszta vizet -, hogy rugalmas maradjon a bőröd, a víznél jobb hidratáló bőrápoló ugyanis nem létezik.

 

Testápolás edzés után

 

Először is zuhanyozz le minél hamarabb. Ha erős napsütés ért, akkor használj napozás utáni hidratáló testápolót, hogy a napozás okozta kiszáradás mértékét csökkentsd; kipróbálhatod például ezt a könnyen elkészíthető gélszérumot.

A napsugárzás káros hatásai ellen célszerű antioxidánst is tartalmazó testápolót használni. Kitűnő antioxidáns például az E vitamin, annak is az E vitamin acetát formája, amely a bőrünket védi a szabadgyökök túlzott felhalmozódásától.

 

Ha az úszás a kedvenced…

 

…akkor biztosan tapasztaltad már, hogy a klóros víz mennyire ki tudja szárítani a bőrödet. A legjobb, ha egy alapos zuhanyozást követően enyhén nedvesen hagyod a bőrödet, és vékonyan bekened testápoló olajjal – például olyannal, aminek a receptjét lentebb megtalálod. Amíg megszárítod a hajad, fel is szívódik.

 

A sós, ásványi anyagokban gazdag tengervíz alapvetően jótékony hatást gyakorol a bőrünkre (különösen ha épp a Holt-tengerben van szerencsénk lubickolni), de ekkor se felejts el zuhanyozás után hidratáló testápolót, napozás utáni szérumot használni!

 

Szaunázz okosan – meghálálja a bőröd

 

Szaunázás hatására a pórusok kitágulnak, ezért ilyenkor hatákonyabban szívódik fel a bőrön keresztül minden. Ha illatot is használsz a szaunában, célszerű a legjobb minőségű illóolajokat csöpögtetni, mert a szintetikus illatolajokkal szemben az illóknak terápiás hatásuk is van, és hatóanyagaik a bőrön és nyálkahártyán keresztül fel tudnak szívódni. Hogy mi a különbség illóolaj és illatolaj között, arról a korábbi cikkemben olvashatsz. Mindig kérd azonban ki az illóolajok használatában járatos, tapasztalt szaunamester tanácsát, vagy pedidig használj kimondottan szaunázáshoz készült illóolaj-keveréket.

 

 

A legjobb, ha a szaunázás utáni zuhanyzáskor semmilyen szappant vagy tusfürdőt sem használsz, csak tiszta vizet, bőrápoláshoz pedig a legjobb választás, ha növényi olajokkal kened be nagyon vékonyan a bőröd. Itt is érvényes, hogy zuhanyzás után ne töröld csontszárazra magad, mert a nedves bőrön sokkal gyorsabban és könnyebben szívódnak fel az olajok – majdnem annyira gyorsan, mintha egy emulziós testápolót használnál.

 

Gondolom, azt meg sem kell említenem, hogy szaunázáskor kötelező a folyadék-utánpótlás: ha hidratálásról van szó, semmilyen csodakrém nem ér fel a vízivással. 🙂

 

A növényi olajok rengeteg tápanyagot és vitamint tartalmaznak, ráadásul kitűnően gátolják a transzepidermális vízvesztést, emiatt hidratáló hatásúak. Nem utolsó sorban pedig nagyon egyszerűen készíthetsz belőlük edzés utáni, személyre szabott testápolót. Ugyan lassabban szívódnak fel, mint egy emulziós testápoló krém, de emiatt nem kell aggódnod, csak alkalmazd a már előbb is említett egyszerű trükköt: zuhanyzás után ne törölközz szárazra, inkább csak itasd fel magadról a vizet, mert a nedves bőrön sokkal gyorsabban és könnyebben szívódnak fel a növényi olajok.

 

Így készítsd el – 5 perc az egész:

 

  • – Szükséged lesz egy mérlegre (a legjobb a precíziós, tizedgrammot is mérni tudó mérleg)
  • – Egy főzőpohárra, vagy más mérőedényre
  • – A precíz méréshez nem árt néhány pipetta sem
  • – Szilikon spatulára
  • – Növényi olajokra – hogy melyiket válaszd, abban ez a táblázat lehet segítségedre
  • – E vitaminra (Tocopherol, ha van kapszulázott, az is jó)
  • – És egy flakonra.

 

Ha zsíros vagy normál a bőrtípusod, akkor mérd ki a főzőpohárba a következő összetevőket pipetta segítségével, keverd össze, amíg teljesen nem elegyedett, és töltsd flakonba (egy valamire való kozmetikai formula %-ban van megadva, de az egyszerűség kedvéért most g-ban írom – ez így egy 100 milis flakonra elég):

 

40 g MCT kókuszolaj (ez egy nagyon könnyű, színtelen, szagtalan, avasodásra nem hajlamos hordozóolaj, Caprylic/Capric Triglyceride)

20 g édesmandula olaj

20 g sárgabarackmag olaj

10 g argánolaj vagy jojobaolaj 

0,4 g E vitamin (erre mindenképp szükség van az avasodás lassítása miatt)

0,6 g E vitamin acetát (elhagyható)

 

Ha száraz a bőröd, az MCT kókuszolajat lecserélheted zöld avokádóolajra vagy olívaolajra, de a szűz kókuszolaj is kiváló választás.

 

Ha szeretnél, adhatsz hozzá illatot is, 0,5 g-nál ne többet (ez kb. 10-15 csepp). A levendula, ylang-ylang vagy teafa illóolajokat általában jól tolerálja minden bőrtípus, de ha nagyon érzékeny vagy problémás a bőröd, inkább hagyd illatmentesen. Vigyázz arra is, hogy a citrusfélék illóolajai fényérzékenyítő hatásúak lehetnek.

 

Bónusz tipp:

 

Készíts kétfázisú testápolót az előző formulából úgy, hogy lefelezed a mennyiséget, és a flakon másik felét virágvízzel (hidrolátummal) töltöd ki. Ha nincs eleve tartósítva a hidrolátum (és általában nincs), akkor 0,5 g tartósítószert is kell tenni hozzá.

 

Ebben például citromfű virágvíz van, és a citromfű közismert nyugtató hatásáról, az olajos rész narancssárga színét pedig a fenséges homoktövisolaj adja.

 

Rázd össze alaposan, mielőtt magadra kened! Így amellett, hogy a hidrolátumok csodás illatát és hatását is élvezheted, egy könnyebben felszívódó terméket is kapsz.

 

Jó alkotást! 🙂

 

Ha megbízható forrásból szeretnéd megvásárolni a hozzávalókat, akkor kattints  a https://www.formulab.hu oldalra!

 

Érdekel a kozmetikumok témája? Ha igen, érdemes elolvasnod szakértőnk előző írását is: 

 

A FIATALOS BŐR 6 TITKA – tényleg a kozmetikumoktól leszünk ránctalanabbak?

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!