EZÉRT NINCS A TINIKNÉL PROFILKÉP IDÉZET NÉLKÜL

2018 november 12. Bacsa Katie

Körbenézünk, és nem látunk olyan fiatalt magunk körül, akinek nincs fülhallgató a fülében. Akár a közlekedési eszközökön, akár csak az utcán sétálva, a boltban fizetés közben, a szünetben, a közös autós utazások alkalmával, vagy csak csendben a szobájában – megy a basszus a fülekben.

 

Nem kevés fiatal tesz ugyanígy tanulás közben is, aminek hatásáról megoszlanak a vélemények. Van, akit pozitívan motivál a zenehallgatás, hasonlóan, mint az edzéseknél. De olyan is akad, aki menekül a csend és a bezárkózás elől.

 

Az okokat vitathatjuk, viszont a jelentősége egyértelmű:

Imádják a zenéket, de még jobban a dalszövegeket. Szenvedélyesen megtanulják a mondanivalót, szóról szóra, s a ma igen népszerű magyar underground együttesek rapszövegeit is ismételgetik.

     
Mond-e valamit egy szülőnek a Missh, Children of distance, Miss Mood, Essem, Rico nevek említése? Pedig mind-mind közkedvelt zenész vagy együttes a kamaszok körében, akik kíméletlenül őszinte módon, megélt érzelmeket fogalmaznak meg dalaikban.

 

A zenei világgal történő lépéstartás, vagy legalább a minimális nyomonkövetés és ismeret éppen olyan kulcsfontosságú elem a tinik közelsége szempontjából, mint képben lenni az online világukban. Erről előző cikkemben ITT olvashatsz.

 

Amellett, hogy gyakran „beragad a repeat gomb” náluk zenehallgatás közben, vagyis unalomig ismétlik a kedvenc dalukat, memorizálják a szöveget. De miért? 
Mi olyan jó a szövegekben? És mire használják őket a tinik?

    

Mert tudnak vele azonosulni. Számukra a szöveg nyújtja a védőhálót, a magány félelme alóli mentséget, az érzést, hogy nincsenek egyedül a tapasztalásaikkal és a félelmeikkel.

 

→ Megosztják őket, mert kívánják szabadon megélni az érzelmeiket a világhálón, szeretnék kifejezni belső megéléseiket, a szívük rejtelmeit. Vagy, nem ritkán egy célzott személynek szánt üzenetként burkolják be a „csak egy dalszöveg” mondanivalóját a posztjaikba.

     

Profilfotó nem születik idézet nélkül a közösségi oldalaikra soha.

 

Fontos felfigyelni erre az igényre, s meglátni, hogy mennyi érzést rejtenek, de burkoltan ki is fejeznek. Rettentő sok belső hangot megérthetünk, ha figyelünk. 

 

A tinik nem mondják el a szívük érzelmeit a direkt kommunikáció során, hanem kifejezik azt, legkönnyebben a világhálón.

 

        

Miért nem mesélik el egyszerűen, mi van a lelkükben?

 

Mert nem tudják megfogalmazni. Ne feledjük el, ők még fiatalok ahhoz, hogy egybefüggően megfogalmazzák a szavakat. Még a legintelligensebb, érzelmileg fejlettebb tininek is nehézséget okoz szavakkal a legmélyebb érzelmekről beszélni.

 

→ Ebben a korban a korosztályos hovatartozás, a kortársak megértése utcahossznyi előnyt élvez, pont nem a szülőnek fogják elmondani titkaikat, még a legjobb, legbizalmibb kapcsolatban sem jellemző ebben a korban. Ha már baj van, persze számítanak a szülőre, de a megelőzés szerepe e területen is kimondhatatlanul fontos.

 

→ Az sem könnyíti a helyzetet, hogy nap mint nap érzelmi sokkban vannak, az online tér, az iskolai percek, a mindennapi erős hatásoknak köszönhetően.

 

→ A sokk és az energiahiány együtt értelmezhetetlenné teszi az érzelmeket.

    

Nem tudják a fiatalok, hogyan ismerjék fel, hogyan azonosítsák be a saját lelkük hangjait. Hiszen gyakran ők se tudják pontosan mit éreznek. Hogyan is mondhatnák el, amit maguk sem tudnak?

 

Ezért is beszélnek felszínesen és ha kérdezzük, csak azt tudják elmondani, hogy „nincs semmi”, vagy egyszerű szavakkal jellemzik a „szomorú vagyok”, „megbántottak, ennyi”, vagy „nem tudom mi van csak egyszerűen nincs ma jó kedvem” típusú életérzéseiket.

 

Ezzel nyilván nem elégedett egy szülő. De a „miért” kezdetű kérdések és az erőltetett visszakérdezés még a legjobb szándék mellett is falakat épít, hidak helyett.

    

Miért olyan fontos, hogy hidat építsünk? És miért veszélyesek az idézetek?

      

A kamaszok akkor fordulnak a leginkább a szövegekhez, idézetekhez, ha szomorúak, ha csalódottak, és ha depressziós állapotban érzik magukat. A fájdalomról sokkal nehezebb beszélni, és megélni is. Titokban, a szobájukban vagy éjjel sírnak, s gyakran nem is tudjuk, mitől olyan fáradt a nappal derűt sugárzó (vagy megjátszó) csemeténk. Erről korábban ITT írtam.

 

A neten azonosulnak és közlik megosztásokkal a bánatukat, többek között pl. a tumblr nevű alkalmazáson. Ez veszélyes lehet, hiszen ha egy idő után a negatív spirál folytatódik, azaz újabb tartalmak fogják magával ragadni, s még mélyebbre kerülhet a gyermekünk, a tudtunk nélkül, immár eltávolodva a valódi, eredeti problémától.

 

Az azonosulás energiája a kevésbé negatív hangulatban lévő barátokat is megérintheti, akik képesek akár csupán a figyelem/szeretetigény felhívás eszköze miatt azonosulni.

     

Hogyan építhetünk hidakat? Hogyan használjuk otthon az idézeteket?

 

1.) Ismerjük meg a zenei világukat. Nézzünk utána a mai előadóknak, művelődjünk kicsit pl. a Tik tok nevű „tátogós” alkalmazáson, néhány átlagos fiatalt megfigyelve.

 

HA megfelelőnek érezzük a percet és a kapcsolatot, kérjük meg gyermekünket, hogy hangosítsa ki a zenét és szóljon, melyik a kedvenc mondata. Ne feledjük, „miért”-tel ne kérdezzünk tovább! Vagy, kérdjük meg, hogy a legközelebbi utazáshoz rakja be az ő lejátszási listáját.

 

Legyünk jelen a helyzetben, forduljunk értő, érző, és megengedő figyelemmel! Kerüljük el a lenéző, degradáló megjegyzéseket és próbáljuk gyermekünk tekintetét figyelni és élvezni a friss hullámot is!

 

2.) Ha tehetséges a tini gyerek pl. rajzolásban, festményben, kérjük meg, hogy egy motiváló idézet képét varázsolja vászonra, mint az előszoba és a család legújabb díszét. Mennyivel otthonosabb lesz így a közös tér, mint egy bútorboltban vásárolt előregyártott kiegészítővel!

 

3.) Megfelelő feltérképezés és ízlésvilág ismeretében készítsünk mi magunk nekik motiváló cetliket, esetleg egyenként becsomagolt, letéphető vagy üvegbe gyűjtött színes üzeneteket a mosogató fölé. A házimunka elvégzése után boldogan viszi magával majd gyerekünk, s lehet, hogy a közösségi térben is közzé teszi, így másokat is inspirál a pozitív üzenet.

 

4.) Vegyíthetjük a saját ízlésünkkel mindezt, hogyha az értékrendszert és érzelmi intelligenciát is szeretnénk fejleszteni. A számára ismeretlen, de befogadható, magas szintű bölcsességek is telitalálatként landolhatnak a szívekben.

    

Vajon célt ér a pozitív idézet is?

 

A szomorú hangulatban maguk nyúlnak az idézetek felé, önvédelemből, önismeretből. Ilyenkor mindenképp jól sül el, ha kapnak egy kicsit az „ellenoldalból” is, amellyel szintén tudnak azonosulni, hisz titkon a figyelemre, felemelésre vágynak. Szeretnék érezni azt, hogy erősek és ők is képesek arra, amire más, amikor kijött a bánatból.

 

Ha azonban a jó hangulatban nem keresnek ugyanígy felemelőt, akkor is hatásos a szemük elé tenni.

 

Bevált!

 

Az egyik magyar üdítőital kupakjába rejtett megmozgató egysoros idézetek óriási sikert értek el a fiataloknál. Olyannyira, hogy külön telefonos applikáció is született rá, hogy az offline mellett az online világba is csempésszen a gyártó egy kis izgalmas motivációt, amelynek eredményeit boldogan teszik közzé a tinik is profiljaikon. Miért is ne kreálhatnánk otthon is hasonlót?

      

        

Kreatív és állandó jelenléttel ezen az érzelmi síkon is a legtöbbet érhetjük el, az érzelmi viharokat átélt fiatalok lelkének megközelítéséért.

 

Ha érdekel a tinik világa, érdemes elolvasnod Katie előző, nagyon fontos cikkét is:

 

AKÁR ÉLETVESZÉLYES IS LEHET A PISZKÁLÓDÁS AZ ISKOLÁBAN – mit tehetünk ellene?

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!