PIZZA-VARÁZSLAT OTTHON: KÉSZÍTSD EL EGÉSZSÉGESEN!

2018 november 9. Szalontai Ildikó

Nem nagyon találkoztam még olyam emberrel, aki ne szeretné (nagyon) a pizzát. Viszont hagyományos pizzákat mi, tudatosan táplálkozók nem fogyasztunk. 😉  Jamie Oliver műsorában láttam egyszer, hogy elképesztő mennyiségű cukor és zsír van „elrejtve” egy pizzában, az állam leesett, amikor pohárba kimérve megmutatta a szószban lévő cukrok és zsírok mennyiségét. De elkészíthetjük ezt a finomságot egészségesen is!

 

Sajnos igaz, hogy a hagyományos paradicsomszószokban döbbenetes, hogy sok kanálnyi cukor van és a szalámiban, sajtokban rengeteg (transz)zsír. A fehérlisztből készült tészta szénhidrátban igen gazdag, így közel sem mondható egészségesnek. Gyorsan emeli a vércukorszintet, a zsír és a cukor pedig még tovább rontja a szervezetünket terhelő hatásokat, ne csodálkozzunk tehát, hogy a pizza után azonnal le tudnánk feküdni és aludni egy jót. Ezt a zombi-üzemmódot én már nagyon jól el tudom kerülni. Régebben volt benne részem bőven, gyűlöltem és nem értettem az asztal mellett alvást, teljes elerőtlenedést. Az inzulinrezisztenciámat csodásan magam mögött hagytam, ráadásul saját erőből, amire igazán büszke vagyok.

 

Most egy olyan pizzát szeretnék ajánlani, ami egyrészt vegetáriánusoknak, vagy akár vegánoknak is ajánlható és elkészíthető, gluténérzékenyek is fogyaszthatják, egészséges szénhidrátokat tartalmaz, cukormentes, tejmentes, E-szám mentes. És naaaaagyoooon finom! Nálunk az egész család imádja, pedig igencsak hagyományos ízeket szerettek még néhány évvel ezelőtt…

 

Hozzávalók egy kb. 35 cm átmérőjű pizzához:

 

– 2 közepes méretű édesburgonya

– 1 tojás, vegánoknak 1-2 evőkanál chia mag vagy lenmag kis vízben áztatva

– 10-15 dkg maniókaliszt (édesburgonya és a tojás/chia mennyiségtől függően változó, de használható gluténmentes zabpehelyliszt, kölesliszt, csicseriliszt, stb.)

– só ízlés szerint

– 2-3 gerezd összepréselt fokhagyma

– pizzafűszerek, oregano, kakukkfű

– 1 ek. extra szűz olívaolaj

– reszelt növényi sajt (pizzára, olvadós vagy/és pizzára mozzarella)

– 1 mokkáskanál foszfátmentes sütőpor vagy szódabikarbóna (én sütőport használtam)

– paradicsomszósz (házi, vagy cukormentes, én REX csípőset használtam, ami a bioboltom polcán állandó vendég)

 

Az édesburgonyát héjastól  kis darabokra vágtam, a héjas része felfelé legyen, sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, 200 fokon kb. 20 perc alatt puhult meg, közben néha forgattam. Kihűlve meghámoztam, villával összetörtem.

 

Hozzákevertem egy tojást (vegánoknak beáztaott chia magot vagy lenmagot javaslok, ami a tojásnak megfelelő mennyiség legyen a vízzel együtt). Hozzáadtam a lisztben elkevert sót és sütőport, pizzafűszereket ízlés szerint, kb. 10 dkg reszelt növényi sajtot, préselt fokhagymát. Eből egy ragacsos massza állt össze. Ha túlságosan ragadós, tehetünk még hozzá kicsi lisztet, de nem lesz gyúrható állagú, mert annál lágyabb, krémesebb. Egy sütőpapírral bélelt tepsi közepére tettem a masszát és nedves kézzel egy szép ovális pizzát formáztam. 200 fokon 20 percig elősütöttem.

 

 

Miután megsült, a széle ropogós, pirult lett, megpakoltam cukormentes pizzaszósszal, gombaszeletekkel, újhagymakarikákkal, zöldpaprikakarikákkal, nyomtam rá fokhagymát, lehet rátenni növényi mozzarella sajtot, főtt kukorica szemeket, bébikukoricát, babot, vagy kedved szerint bármit. Reszelt növényi sajt került a tetejére.

 

Ha megsült, még tehetünk rá egy kis rukkolát, csírákat, vagy bármi egészségeset, amit csak szeretünk.

 

Érdemes kipróbálni, mert eszméletlenül finom, ráadásul nagyon sok tápanyagot, vitamint és rostot tartalmazó összetevőkből készül.

 

Gyakran használom a maniókalisztet, annak ellenére, hogy szénhidrát tartalma nem alacsony, azonban az emésztésre gyakorolt pozitív hatása és búzaliszthez hasonló íze és viselkedése miatt nagyon jó vele dolgozni, ráadásul gluténmentes. Alkalmazható még sűrítésre, nem módosítja az ételek ízét, nem csomósodik. A tésztát összefogja, nem lesz morzsalékos, széteső textúra, de a ropogós állagot szépen elérhetjük vele.

 

Folyamatosan törekszem arra, hogy a családnak olyan zöldségeket, alapanyagokat tegyek a tányérjára, amit egyébként nem fogyasztanak el, de így el tudom rejteni az ételekben a bennük lévő hasznos tápanyagok miatt, és tényleg nagyon finom ételek készülnek belőlük! Így már ők is tudják, hogy lehet nagyon finom az, ami egészséges. 🙂

 

Jó pizzázást! 😀 

 

Ha tetszett ez a recept, próbáld ki Ildi finom és egészséges házi energiaszeletét is:

 

EXTRA EGÉSZSÉGES FEHÉRJESZELET – NEM CSAK SPORTOLÓKNAK!

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!