VÁLTS A TESTMOZGÁSRA, VÁLTS A TUDATOSSÁGRA! – Tippek és infók Bio Gabitól

2018 augusztus 23. Tóth Gábor

A sport elsősorban nem hobbi, hanem szerves része az egészségtudatos életmódnak. Sokan úgy gondolják, a mindennapi élettempó során jelen lévő aktivitás, a munkahelyi „rohanás”, és az otthoni sürgés-forgás elegendő, így nem is szükséges külön időt szánni a sportolásra. Szakmai értelemben azonban a mindennapokban az emberi szervezetnek elkülönített időre és térre van igénye, ahol fizikai értelemben célzottan és egyére szabott módon terheljük.

 

Most induló cikksorozatunkban Bio Gabi ismerteti velünk, miért fontos a tudatos életmód és a sportolás, valamint hogy pontosan miként függ össze az étrendünk és a testmozgásunk? Olvassátok szeretettel az első részt!

 

A munka nem sport!

 

Sokan azt hiszik, hogy a sportolás aktuális lelkiállapot kérdése, és a rohanó életmód mellett akár felesleges időpazarlás. A hétköznapok stresszes óráiban végzett fizikai tevékenység, sietség nem teremt nyugodt körülményeket, és ez a fajta „mozgás” nem is tekinthető aktív pihenésnek. Az előre tervezett, sietségtől mentes sporttevékenység ugyanakkor támogatja az idegrendszer és a testi állapot regenerációját, nem véletlenül nevezi ezt is „kikapcsolódásnak” a köznyelv.

 

A hobbisport és az élsport között viszont különbséget kell tennünk, nem csak fizikai, hanem lelki téren is. Az egészségvédelem szempontjából a jókedvvel, különösebb kötöttségek és elvárások nélkül végzett szabadidősport előnyeit érdemes kiemelni, amelyet ki-ki személyes életéhez, időbeosztásához, lehetőségeihez tud igazítani, hatásában pedig feltöltő-pihentető jellege van. A versenyszellem, a maximalizmus és a kiemelt elvárások által irányított sportolás más kategóriába sorolható, és egészségügyi hatásai is eltérőek az előbbihez képest.

 

A kulcs: az elhatározás

 

Az életmódváltás mind az étrend, mind a sport terén motiváltságot kíván, enélkül szinte el sem kezdődhet a változás, vagy az elindulás után megreked a folyamat. Sok esetben egy-egy előadás, cikk, könyv, rendezvény, beszélgetés vagy tanácsadás hozza meg a változtatási kedvet. Azonban nemcsak az elkezdés, hanem a folyamat végigjárása is kulcsfontosságú!

 

A visszaesések nehezítik az újrakezdést, és hosszabb távon csendes beletörődést eredményezhetnek. Ezért érdemes a sport és az étkezés terén is konkrét tervet készíteni, és naplót vezetni a megvalósulásról, az elvégzett edzésekről és az étkezésekről. A naplóból rendre visszakövethetjük az elért eredményeket, megkereshetjük elmaradásaink, megrekedésünk okait és újabb motivációt nyerhetünk.

 

E téren igen hasznos, ha a változtatást nem egyedül végezzük, hanem hasonlóan gondolkodók társaságát keresve, illetve ma már számos előadás, program, rendezvény adhat további motivációt és sikerélményt.

 

               

Sport és tudatosság

 

A sportolás tervezettséget, tudatosságot kíván, mind az időtervezés, mind az étrend terén. Már e tekintetben is hamar érezhetjük a sportolás hasznait, hiszen megtanít tervezettebben élni, egyben kitartásra, önuralomra nevel.

 

A sportolást sokan csak egy kiegészítő tevékenységnek gondolják, amelyre vagy van idő, vagy már nem jut, mert léteznek fontosabb feladatok. A rendszeres sportolás, testedzés szakmai értelemben legalább olyan fontos, mint a helyes táplálkozás, és közvetlenül befolyásolja az általános közérzetet, teljesítőképességet, szellemi és fizikai erőt.

 

A sport és az étrend együttesen tudatosabb, szervezettebb gondolkodást, szemléletet eredményez, és támogatja más területeken is a tervezettséget, tudatosságot, így e változtatások életünk minden területén hasznot hozhatnak.

 

A sportolás bevezetésekor tehát tudatos odafigyelés szükséges az étrendi összetétel és a menük időzítése terén is. Az étkezés közvetlenül befolyásolja a testösszetételt és a teljesítményt, ez a versenysportban és a hobbisportban egyaránt így van. A versenysportban a fejlődés egyik fontos tényezője a táplálkozás. Ennek következtében egyrészt megnő a testösszetételben az aktív szövet (izomzat) aránya, másrészt fokozódik a közvetlenül energiát szolgáltató tápanyagok (szénhidrátok) aránya. Ez magyarázza, hogy bár a csúcsteljesítményt elérők testalkata az évtizedek alatt alig mutat változást, mégis jelentős a javulás.”[1]

           

Sportolás és étrend

 

Az egészségvédő táplálkozásban a szénhidrátoké a főszerep, ez még inkább így van a sport és a táplálkozás összefüggésében is. Az összes energiabevitel 65-70%-át főként lassabban felszívódó (alacsony glikémiás indexű – GI) szénhidrátokból fedezzük. Ilyen a teljes őrlésű búzakenyér, a zabpehelykása, főzött tönköly és rozspehely, a köleskása, a főzött hántolt árpa, vagy a barnarizs. Ezek finomítatlan gabonák, amelyek bár szinte ugyanannyi energiát adnak, mint a finomítottak, mégis lassabban juttatják a szőlőcukrot a keringésbe és jobb energiaeloszlást biztosítanak.

 

A fehérjéknek szintén nagy szerepük van a sportban, de nem mindegy, milyen típusú fehérjét használunk délelőtt és délután, valamint a sportolás előtt és után (intenzitástól függően 15-20 energia%). A zsiradékok mennyisége és elosztása szintén hangsúlyos, attól függően, milyen intenzitású és időtartamú egy-egy edzés, illetve verseny (10-15 energia%).

 

Cikksorozatunk következő részében Bio Gabi elmondja, hogy miként étkezzünk, ha sportolni kezdünk. Kövessétek az oldalt, és olvassátok! 🙂 

 

[1] Bíró Gy.-Lindner K.: Tápanyagtáblázat, Medicina, 1995.

 

MICSODA FELFEDEZÉS! EGY FANTASZTIKUS ÚJ, MEGEHETŐ SZUPERMOLEKULA

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Kapcsolódó cikkek