NŐK ÉS A KONDITEREM, avagy a 4 alapigazság!

2018 augusztus 13. Csipak Emese

A súlyzós edzés a nők számára még mindig sokszor párosul (gondolatban) a férfias megjelenéssel, a hatalmas izomtömegekkel, a kigyúrt pasikkal és nőkkel. Ha sikerül is meggyőznie magát a kezdő sportolni vágyónak, hogy ellátogasson bármelyik edzőterembe, általában első körben gyorsan meg is áll a különböző kardiógépeknél.

 

Azt gondolom, ez már fél siker, hiszen a biciklizés, emelkedőn gyaloglás közben jól szemügyre lehet venni, mit is csinálnak a többiek egy ilyen helyen. Ha igazán figyelmes vagy, kiderül, hogy bizony nem csak csúcsformában lévő versenyzők merészkednek a súlyzók és erősítőgépek közelébe, hanem mindenki más is, aki szeretne fittebb lenni, a formáján alakítani, akármekkora súlyfeleslegről is legyen szó. Az első sikerélmények után, ami itt viszonylag gyorsan jön, hidd el, nem akarsz majd elszakadni a vasaktól, a hangulattól, a fitnesztársadalomtól!

 

A nők sokszor félnek a súlyok használatától. „Nem akarok úgy kinézni, mint „XY”, és itt rögtön előkerül valami hatalmas testépítőnő képe. De néhány dolgot feltétlenül érdemes tisztán látni:

 

1.) Sok évig tartó kőkemény edzéssel, rendkívül speciális táplálékkiegészítők használata mellett, egészen extrém életmóddal, elképesztő szigorú táplálkozással (és még számos dolgot nem említettem az ide vezető útról), talán megközelíthető ez a fajta extremitás. Ha ezek nincsenek, esélyed sincs, hogy olyanná válj, mint a testépítők, még akkor sem, ha minden nap nagy súlyokkal dolgozol. Arról nem is beszélve, hogy azok a bizonyos izmok nem azonnal teremnek ott, a legkisebbekért is kőkeményen meg kell dolgozni.

 

 

2.) A szép formás, kerek idomok eléréséhez bizony izomtömeg kell! Valami, ami kitölti az eltűnt zsír helyét. Sosem lesz kerek popsid a futópadon, vagy bármelyik kardió gépen eltöltött akárhány óra után sem. Ez tény, ez biológia és fizika, nem a meggyőződésedtől függ. Természetesen kell a kardió mozgás, de csak kiegészítésként, ha formás akarsz lenni. Ha nem cél a formás test, csak a kilók számítanak, akkor a futással mindent „lepucolhatsz” magadról. Rossz hír, hogy az izmaidat is, ha csak azt csinálod. A cél tehát valamilyen súly használata. Lehetsz az te magad is. Saját testsúlyos edzésekkel is gyönyörű eredményt lehet elérni.

 

Coming Soon
Total Votes : 212

 

3.) A fogyókúrákban sokszor előfordul, hogy drasztikus étrendváltoztatások történnek, nem eszik a fogyókúrázó vagy csak minimálisan, azt is általában rosszul (pl. 1-2 falat pogácsa a nap felében, aztán meg mondjuk 2 alma a második felében). Az első pár nap, első néhány hét alatt hirtelen elindul egy fogyás, hurrá, örülünk. Azonban azzal szintén számolni kell, hogy a testünk egy csodálatos rendszer, és meg akar téged óvni minden rossztól, ezért azonnal működésbe lép. Rögtön „újratervez”, mint egy jó GPS. Azt veszi észre, hogy nem kap elegendő táplálékot, ezért miután túlélésre játszik, azonnal elkezdi leépíteni az izmaidat, mert azok égetik el a legtöbb energiát a szervezetben, tehát gyorsan el kell tűntetni, hogy minél tovább életben tartsa a tested. Ő azt nem tudja, hogy te ezt pusztán egy kúrának szántad, és nem örökre. Az áhított zsír eltűnése helyett eltűnik az izom és marad helyette egy löttyedt (ám néhány kilóval kevesebb) test. Természetesen a szervezeted idővel a zsírtartalékokhoz is hozzányúl a fogyókúra alatt, de csak miután leépítette a formás izmaidat. Ez azért veszélyes, mert, amikor úgy érzed, hogy most már jó számot mutat a mérleg, elkezdesz enni, akkor ez a csodálatosan okos szervezeted azonnal elkezdi elraktározni zsír formájában a bevitt tápanyagot. Igen, testzsírt, „raktárt készít magának”, mert izmot munka/testmozgás nélkül nem tud előállítani.

 

 

Eredmény: több kiló leszel, mint voltál a fogyókúra előtt, jojó effektus. Ismerős?

 

Megoldás: életmódváltás és sport, nem csak kardió.

 

4.) Korábban már említettem, hogy az izom sokkal több energiát (kalóriát) éget el, még ha csak fekszel az ágyon, akkor is. Tehát minél több izom van rajtad, annál több ételre, de leginkább kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükséged, hogy fenntartsd a rendszert. Tehát jó hír, hogy sokkal többet ehetsz, mert az izmod égeti a bevitt kalóriákat. Azonban meg is kell azokat tartani az egyensúly érdekében, tehát a sport marad, mellette pedig szükséged lesz mennyiségileg több, jól átgondolt táplálékra és sok vízre.

 

A táplálkozás a siker kulcsa. Az vagy, amit megeszel, tartja a mondás. Ha például az autódba rossz minőségű üzemanyagot tankolsz, az bizony „köhögni” fog, hamar elromlik, hiszen átjárja az üzemanyag az alkatrészek nagy részét. Ha rossz minőségű és káros dolgokat eszel, hamar megbetegszel, mert a szervezeted a „hulladékból” nem tud minőséget előállítani. A tiszta étkezés, a tiszta alapanyagok tehát életbevágóan fontosak!!!

 

„Ha azt teszed, amit eddig is tettél,
azt kapod, amit eddig is kaptál.”

(Henry Ford)

 

Érdemes elolvasnod Emese korábbi írását is! Kattints ide:

 

NŐK NEGYVENEN TÚL – AZ ÉLETBEN ÉS A SPORTBAN

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Kapcsolódó cikkek