NEM IS FACEBOOK-OZNAK A FIATALOK!

2018 március 13. Bacsa Katie

Tényleg nem facebookoznak. Ez miért olyan meglepő?

 

A napokban véletlenül hallgattam egy rádióműsort, amelyben éppen a tiniket érintő problémákról kérdezgettek pszichológusokat, családterapeutákat és viselkedéskutató vagy szociológus szakembereket a műsorvezetők.

 

Édesanyámnak tűnt fel, aki a háttérben pakolászott, hogy folyton válaszolgatok vagy éppen vitatkozok az orrom alatt mormogva a szakértőkkel – amellett, hogy sok okos tapasztalatról is beszámoltak. Így gondoltam, megírom az észrevételeimet.

 

Honnan veszem ezt, amikor a facebook, az alap… Mindenki naphosszat használja.
Persze, hogy ott vannak jelen a fiatalok, miért ne lennének? 
Miért gondolom mégis, hogy nem használják?

 

Elég csak figyelni. Rá kell nézni egy tini adatlapjára a face-n, már ha van neki egyáltalán, mert egyre kevesebben regisztrálnak be közülük.

 

– Fotókat jó, ha félévente töltenek fel az idővonalukra
– Ha kommenteket kapnak, válaszként maximum szívecskéket láthatunk, sorok helyett
– A profilkép-csere szintén meglepő, ha néha megtörténik
– Nem jelentkeznek be helyszínekről, eseményekről
– Nem (itt) osztják meg sikereiket, eredményeiket, élményeiket
– Semmilyen link vagy cikk kapcsán nem reagálnak gondolataikkal, mondanivalójukkal
– Nagyon ritkán reblogolnak linkeket, akkor is leginkább felszínes vagy szórakoztató jellegű megosztásokat láthatunk
– Nem mutatják meg szenvedélyüket, hobbijukat, nem (itt) fejezik ki önmagukat
– Nem jelölgetik be egymást életük eseményeinél, a kapcsolati hálót nem (itt) építik és jelzik.

 

 

Általánosságban véve nem igazán tudunk meg semmi személyeset a tinikről a facebookon, nem nyílnak meg ott (és nem csak tudatos önvédelemből), ellentétben a felnőttekkel. A facebook inkább 30+-os közeg lett, akárhogy szépítjük.

 

A rádióműsor egyik szakértője éppen azt említette, hogy ez a közösségi oldal mennyire hamis és veszélyes világot jelent a fiatalokra nézve, hiszen azt oda nem posztolja ki senki, ha éppen magzatpózban zokog az ágyán, világvége-fájdalommal. Emiatt torzul a tinik lelke, ha azt hiszik, az élet csupa mosoly és élvezet, legalábbis másoknak.

 

Szerintem ez nem így van.

 

Sok oka van, amiért ők már nem érzik jól magukat a facebookon, az egyik ok pedig pont ez:

 

– Szeretnek őszinték lenni és kifejezni magukat, felvállalni az érzéseiket, akkor is, ha éppen szomorúak
– Úgy érzik, ezt a facebookon nem tehetik meg
– Számukra nem elég pörgős, nem elég közvetlen ez a platform, mondhatni unalmas
– És főleg: nem érzik a saját közegüknek, amikor ott a tanárnéni, a nagymama, az anyuka, a nagy- (és kis)tesó, az edző, a versenybíró, a barátnő anyukája, anyuka munkatársa, és a többiek!

 

A facebook számukra lassan korlátozódott a Messenger használatra (amit mostmár konkrét profil létrehozása nélkül is tudnak kezelni), s a zárt, tájékoztató jellegű csoportok használatára, mint pl. az osztályközösség, edzős versenycsoport; és néhány egyéb, önmagukat kifejezni engedő tematikus, életkorlimittel használható csoportok.

 

De… mégis folyton a telójukat nyomkodják, akkor mi a fenét csinálnak?

 

Mivel igenis ennek a korosztálynak sokkal jobban feláll a szőr a hátán a képmutatástól és az állandó mosolygás elvárásától a fb-on, így megteremtették és megtalálták a saját közegüket. Ezeken csak ők lehetnek jelen, egymás között, és igényeiknek, céljaiknak, önkifejezéseiknek megfelelően “élhetnek” online életet, inspirálhatnak és gazdagodhatnak a megszólások és a feszültségek nagy részének elkerülésével.

 

Szóval akkor, miket is használnak?

 

Ha szomorkodni támad kedvük, biztosan a tumbr a kedvenc, ha művészkedni, akkor ott a Musical.ly, a Pinterest és az Instagram (ez utóbbit zárt profillal igyekeznek korlátozni, hogy meghatározhassák, kik a követőik és kik előtt vállalják fel személyes oldalukat).
A Snapchat különleges tulajdonságaival toronymagasan vezet a közösségi appok között, de ismerik (sajnos) a Tinder és a blogozós, vagy a legveszélyesebb, a név nélkül kérdezős-véleményalkotós oldalakat is, ahol sokat edződik a lelkük szerintem. Ilyen pl. az ask.fm és a most népszerű Sarahah.

 


Mit kezdjen ezzel egy felnőtt? Hiszen ennek a fele kínai…

 

Véleményem szerint, a szülői feladatok közé immár alapból hozzátartozik az online nevelés, és figyelem.

 

Kiemelném, hogy a veszélyekre való felkészítésben, és a papolásban, valamint a facebook ellenőrzésében (nem kifejezetten ajánlom, más “megfigyelő, féltő-óvó” módszereket javasolnék ehelyett) ez nem merülhet ki.

 

Nemrégiben vendégelőadóként részt vettem egy tiniknek szóló könyv bemutatóján (Fert Mónika: Felnőni tabuk nélkül), ahol egy mondatomnál kicsit (önirónikusan) felhördült a közönség, amikor idéztem a felnőttek szájából leggyakrabban elhangzott mondatot az informatikai forradalom újításai kapcsán:

 

“Ugyanmár, lehetetlen lépést tartani, hisz hetente jelennek meg új alkalmazások, a csuda se tudja ezeket követni.”

 

Az én válaszom pedig az, hogy dehogynem.

Igenis, ha hetente jelenik meg újdonság, akkor hetente naprakésznek kell lenni, szülőként.

 

Miért jó ez egy felnőttnek?

 

A legelső szempont, hogy ha „képben vagyunk”, csökken a szellemi és lelki távolság a két generáció között, megváltoznak az energiák a megértés és szemlélődés pozitív változása által.

 

Nem elég a legújabb okostelefont a gyerkőc kezébe adni. Tudni és pontosan ismerni kell az abban rejlő lehetőségeket, ezt nem győzöm elégszer hangsúlyozni.
Ezáltal a szülők, tanárok, felnőttek is fiatalabbnak, modernebbnek, “evilágibbnak” érezhetik magukat tőle, az agytorna is garantált, a figyelem és érdeklődés sokszínűvé válik.
Tapasztalat szerint, mindezek hatására a fiatalok jelenlétében a felnőttnek is nő az önbizalmuk, tudattalanul is. A tájékozottság erősíti a lelket.

 

És ki ne akarna erős és magabiztos lenni?

 

◊◊◊

 

Borítókép: Horváth Tünde – fairyheART Pictures 

 

◊◊◊

 

Ha tetszett, olvasd el Katie előző cikkeit is!

 

ÓRIÁSI PROBLÉMA LEHET A TINIK ÖNBIZALOMHIÁNYA

MEGVÁLTOZOTT BIZALOM SZÜLŐ ÉS GYEREK KÖZÖTT

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Kapcsolódó cikkek