6+1 CSÚCSTIPP A FUTÁSHOZ

2018 március 5. Gombás Nikoletta

„Tudom, hogy kellene futni, de valahogy annyira nem tudom élvezni” – többször hallottam már hasonlót. Lássunk néhány ötletet, mivel lehet feldobni, vagy akár teljesen új alapokra helyezni a futást!

 

1. Fuss lassabban

 

Sokan hamar elfáradnak, kifulladnak, pár kilométer után abbahagyják a futást, amiben közben semmi élvezet nem volt. Az élmény hiányán kívül ugyanilyen baj az is, hogy ha nem a saját tempódban futsz, akkor fejlődni sem fogsz, hiszen valójában minden egyes futásod verseny, ahelyett, hogy edzés lenne. Lassíts – ne akarj minden futás alkalmával a múltkorinál gyorsabb lenni! Ne higgy a szlogeneknek, reklámoknak, melyek hangzatos mottók mellett zergeként nyargaló embertökélyeket mutogatnak. Ha lassítasz, egyrészt több levegőhöz jutsz, jobban észreveszed a környezeted, de több eséllyel futsz zsírégető pulzuszónában, így a futásaid is hosszabbra nyúlhatnak, és a szervezeted „hozzáfejlődik” a tempódhoz.

 

2. Fuss máshol

 

Ha mindig ugyanazt a tavat kerülöd meg, vagy ugyanazon az útvonalon mész a Margit-szigetre, akkor sok impulzus nem fog érni, így ettől csodát valóban ne várj. Különösen szürke időben igaz ez. Míg nyáron jóformán minden útvonal szép, addig a téli egyformaságban sem a madárcsicsergés, sem a fák zöldje nem fog változatosságot nyújtani. Ha pedig variálod az útvonalad, az agyadat is tréneled közben!

 

Kérdezd ki a futótársakat, ki merre szeret futni. Straván vagy más alkalmazáson less el akár idegenektől is útvonalakat, vagy csak menj az ösztöneid után, és a következő kereszteződésben a megszokott jobb helyet kanyarodj balra!

 

3. Fuss terepen

 

Terepen minden más: nehezebb, izgalmasabb a futás. A terephez képest az aszfalt kietlen, unalmas, ronda, túlságosan kiszámítható, és egyhangú. Ha csak aszfalton futnék, már felhagytam volna a futással.

 

Ha pedig fitnessteremben, futópadon futsz, akkor azonnal szállj le róla, és menj ki a szabadba: a futópadnál még a legsivárabb utca is valóságosabb!

   

4. Variálj

 

Ne csodálkozz, hogy unod a dolgot, ha minden futás alkalmával ugyanazt a lejátszási listát hallgatod, ugyanazt a cipőt veszed fel, ugyanabban a tempóban haladsz, ugyanazt a távot teljesíted. A szokások segítenek minket minél kevesebb energiát fogyasztani mindennapjaink során, nem kell újra és újra kitalálni, reggel melyik tevékenység után mi következzen. Ugyanígy segít megtartani a mozgás, az egészséges élet folytatását. De gátolhat is: valamennyi változatosság kell, az impulzusok, élmények nélkül a futás önmaga sem lesz élmény.

 

5. Kösd össze

 

A legélvezetesebb futásaim egyik típusa az, amikor egy futási feladat (mondjuk tempófutás, fartlek) előtt futóiskolázok, utána pedig jógázom, erősítek, nyújtok, hengerezek, és végül egy szaunával zárom le a dolgot. Igaz, ez nem gyakran alakulhat így, hiszen időt igényel, de hidd el, ha nem csak a futást ütemezed be, mint feladatot, hanem egy egész kerek programot kreálsz belőle, sokkal izgalmasabb, és ráadásul hasznosabb időtöltés fog kerekedni belőle.

 

Készíts el előre egy finom gyümölcsös turmixot, nyújtás közben indíts el egy érdekes Youtube videót, készíts az edzésedről fényképet, vond be a gyerekeket, társadat, kutyát, macskát – rengeteg módja van annak, hogy feldobd és kiegészítsd a futást, akár minimális anyagi vagy időbeni keretekkel is.

 

6. Fuss edzéstervvel/edzővel

 

Legyen az edzővel vagy interneten elérhető terv alapján végzett edzésmunka, ezzel a módszerrel teljesen új alapokra helyezheted a futásodat. Akkor érdemes ebbe az irányba tervezned, ha távolabbi céljaid is vannak, és képes vagy hosszú távon gondolkodni, kitartóan és mások irányítása mellett dolgozni.

 

Hiszen ez már munka lesz: nem csak akkor húzol futócipőt, amikor szép az idő, hanem néha sötét téli hajnalokon, vagy amikor inkább színházba mennél. De meghálálja magát: fejlődni fogsz, a versenyeket nem csak „lefutod”, hanem jó eredményeket érhetsz el, ha pedig vannak nagyon távoli, nehezen elérhető, szinte álomszerű céljaid, akkor nem kérdés, megéri-e edző segítségét kérni hozzá.

 

+1. Ne fuss

 

Lehetséges, hogy a futás valóban nem a te sportod. A mozgás elsődleges célja az legyen, hogy közelebb visz a boldogsághoz. Ha ez sokkal inkább a tánc, vagy a küzdősport, akkor vágj bele, és csak akkor fuss, ha kedvet érzel hozzá. Így nem várhatsz fényes versenyeredményeket, de nem ez a fontos: azt csináld, amit élvezel!

 

◊◊◊

 
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Kapcsolódó cikkek