A HÁTSÓDAT EMELD FEL A KANAPÉRÓL, NE A FOGYI-MAGAZINT A KISASZTALRÓL!

2018 február 26. Ágh Csaba

Nem foglak átverni, életmódot váltani nem könnyű – de nem is ördögien nehéz. Néhány technikai részlettel azonban tisztában kell lenned. Őszintén és kendőzetlenül. Úgy, ahogy az a valóságban is történik.
Egyébként a nevem Ágh Csaba, erőnléti edző vagyok. Az a célom, hogy elégedett legyél mindazzal, amit a tükörben látsz, ha belenézel.

 

Felkészültél? Akkor beszéljünk a lényegről. De mielőtt belevágnál…

 

Ismered a viccet, amikor az ifjú feleség vacsorával várja haza a férjét?

 

-Főztem tésztát Szerelmem! Mit tegyek rá? Van túró, dió és mák.
– Milyen csodálatos vagy Drágám, legyen dió!

Következő nap a férj kíváncsian kérdezi:
– Mit vacsorázunk ma Szerelmem?
– Van még a tegnapi tésztából Drágám! Mit tehetek rá? Túrót, diót vagy mákot?
A férj rövid gondolkodás után így felel:
– Tegnap volt dió, ma legyen mák Szerelmem!
Harmadik nap ismét kíváncsian kérdezi a férj este:
– Mit főzött ma az én Egyetlenem?
– Van tészta Szerelmem! – jön a gyors válasz, – Mit tehetek rá? Túrót, diót vagy mákot?
Csüggedt tekintett kíséretében a férj így válaszol:
– A fedőt Kedvesem, és dobd ki a fenébe az egészet…  

 

Fontos tisztáznunk, mit is jelent az életmódváltás?
Az én értelmezésemben alapvető módosítását mindannak, ahogy az életedet éled. Amennyiben eddig csak toldoztad-foltoztad a problémák által kimart lyukakat, ideje tartósabb megoldás után nézned. Szórhatsz rájuk diót vagy mákot, a megoldás nem a „feltét” cseréje lesz, hanem a lábas tartalmának teljes ürítése.

 

Mi befolyásolja a hétköznapjaidat leginkább? Meggyőződésem, hogy a gondolkodásod. A gondolkodás az, amely meghatározza a vélt vagy valós lehetőségeidet, a problémáid kezelését. Azt, hogy a pohár félig tele van, vagy folyton félig üres. Ennek semmi köze a testmozgáshoz!
Az egészséges közérzet több, mint az elégedettség, hogy a rántott húst leváltottad valami modernebbre, mondjuk chia puddingra. Apropó rántott hús! Te is tudod, hogyan készül, igaz? Veszel egy szelet húst. Meghempergeted lisztben, utána a felvert tojásban, majd zsemlemorzsában. Végül jöhet a forró olaj.
Engedj meg egy kérdést: Ha félig kisütöm a húst, utána beleforgatom a zsemlemorzsás lisztbe és utána a felvert tojásba, az rántott hús? Persze hogy nem, holott a lépések „ugyanazok” voltak. Az életmódváltással sem más a helyzet. Megvan a sorrendje és mindegyikhez időre van szükség. Mint egy jó kenyér esetén. Ahogy a kenyér alapja a víz, a liszt, a só és a kovász (és pont), úgy az életmódváltásodnak a gondolati nagytakarítás. Azonban tartós eredményt nem fogsz tudni elérni addig, amíg nem tisztáztad magadban őszintén, kifogások nélkül, hogy MIÉRT is vágsz bele?

 

 

Első lépés: Tegyél rendet a fejedben
Mire vágysz igazán? Ott legbelül. Mitől leszel libabőrös, ha rágondolsz? Mitől önt el a boldogság és kezdesz önkéntelenül mosolyogni? Attól, ha olyan lábad lesz, mint egy bikini-kategóriában versenyző 20 éves fitneszmodellnek, vagy attól, hogy este energikusabban tudod a maradék időt a családoddal tölteni? Félájultan akarsz lerogyni a kanapéra és üres tekintettel bámulni a televíziót, vagy úgy mesét olvasni a gyereknek, hogy ott vagy, jelen vagy és a figyelmeddel, törődéseddel értéket közvetítesz az életébe? 

 

Mondd meg őszintén! Vágysz valamire vagy mindennél jobban akarod? Ez most nem a szemérmesség ideje.

 

Arra vágyom, hogy…
Eljussak egzotikus helyekre. Kezet fogjak Al Pacinoval…
Eljátszol a gondolattal, hogy sikerül. Talán a szemed előtt le is fut a kis film, hogy milyen lenne, de tulajdonképpen nem teszel semmi érdemlegeset azért, hogy megvalósuljanak a vágyaid. A komfortzónádon belül maradsz – és idővel elengeded őket.

 

Azt akarom, hogy….
A gyereknek összehozzam a pénzt arra a tanulmányútra. Megszűnjön a fogfájásom. Találjak egy új munkahelyet, mert felőröl a mostani. Ismerős? Az izgalmas dolgok itt kezdődnek.
Ezekért tenni fogsz. Ezekért megszakadsz, ha kell – és el is éred őket.

 

A fenti két példa között a hozzáállásod tesz különbséget – azt pedig a gondolkodásod befolyásolja. A képességed, hogy szembe merj nézni az ismeretlennel. Ez rémisztő lehet, de véleményem szerint a „bárcsak megtettem volna…” kezdetű mondatok később sokkal rémisztőbbek. Te ennél talpraesettebb vagy! Elvégre ezért olvasod ezt a cikket.

 

Legyél Te a kivétel!
Ahogy egy sikeres cégnek üzleti tervvel, egy háznak tervrajzzal, neked jól átgondolt célokkal kell rendelkezned. Fontos! Cél lehet az is, hogy megtaláld a célod! A tudatos keresés már egy aktív lépés előre, nem pedig sodródás az ismeretlenbe.

Meglepő, hogy nem a 10 legtutibb popsi-fogyi gyakorlatról írok? Hiszed vagy sem, edzőként a munkám jelentős része az emberek lelkével és gondolataival kapcsolatos.

 

Mondok egy sporttal kapcsolatos példát is, elvégre egy edzőtől ez elvárható.
Hallottál már olyat egy sportolóval kapcsolatban, hogy ”Megérdemelte volna a győzelmet”, vagy „Évek óta csak a második helyezésig jut, de mi nagyon szeretjük őt. Annyira megérdemelné már a győzelmet…”?

 

A sportban nem létezik az a fogalom, hogy megérdemelt győzelem. Egy sportoló azt a helyezést érdemli meg, amit az adott pillanatban el tudott érni! Sem többet, sem kevesebbet. Kemény Dénes szavaival élve: a kapufa éle mindig igazságos. Annak pattan róla jó irányba a labda, aki jobban megdolgozott érte.
Hiszem és vallom, hogy olimpiai győzelem nélkül is felépíthető egy értékes, előremutató, erkölcsileg és anyagilag is jövedelmező karrier (különösen, ha nem olimpiai sportágról beszélünk). Mindezt úgy kialakítva, hogy a versenyző ott marad a sportága közelében hősként, példaként, ikonként, aki bevonzza a gyerekeket és a hobbi sportolókat az egyesületekhez.  

 

Fordítsuk le ezt a Te esetedre.
Emlékszel mit írtam néhány sorral korábban?

 

Edzőként az a célom, hogy elégedett legyél mindazzal, amit a tükörben látsz, ha belenézel. 

 

A tükör torzít. Ugyanis azt látod benne, ami a fejedben van önmagadról. Egy anorexiásnak nem magyarázod el, hogy az éhhalál küszöbén áll, ő kövérnek fogja látni magát. Egy lelki beteg ember csak egy rakás szerencsétlenséget lát a tükörben, aki nem kell senkinek.  Ugyanakkor ha te tudod merre is tartasz, és minden nap teszel érte, akkor egyre magabiztosabb önmagadat látod. Tudod mi az érdekes? Ezt az érzést mindenki szereti!

 

 

Mi tehát a megoldás?

 

  • – Első lépésnek elég, ha tudod, hogy változtatni akarsz.
  • – Második lépésként kezdj el mozogni. Nem kell fitneszbérlet, elég, ha a frissítő séta a napi rutinod részévé válik. Tudtad például, hogy Darwin ameddig csak képes volt rá, a háza mögötti csapáson rótta a kilométereket? Itt születtek a legjobb gondolatai.
    „Nem vagyok Darwin, nincs házam és nem lakok kiserdő mellett. Akkor mi legyen?” Legyen az, hogy sétálj ott, ahol tudsz! A téged ért stresszhatások menekülési ingert váltanak ki, amit külső korlátok miatt nem tudsz megtenni. Nem szaladhatsz el a banki tartozások, egy rossz párkapcsolat, egy ostoba felettes vagy a hisztis kamasz gyereked elől. Legalábbis azonnal nem… Döntéseket kell hoznod. A döntésekhez viszont tiszta fej kell. Ebben segít a mozgás.
  • Keresd meg az 5 legsürgősebb problémádat. Állítsd őket fontossági sorrendbe és láss neki a megoldásuknak! Mindannyian tudjuk ezt az ötös listát, maximum szembenézni nem szeretünk vele. Legyen ez az év más, mint a többi!
  • Húzd ki a listádról a megoldott feladatokat. Felszabadító ereje van annak, amikor kipipálsz valamit a papíron! Ugye, máris jobb?
  • Azt mondják, hogy Te annak az 5 embernek vagy a lenyomata, akit a legközelebb érzel magadhoz. Mit jelent ez? Vedd magad körbe olyan emberekkel, akik inspirálnak. Várjál csak? De hát ez is lehet cél!

 

◊◊◊

 

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Kapcsolódó cikkek