ÍGY PÓTOLD TÉLEN A VITAMINOKAT!

2018 február 9. Horzsa Krisztina

A téli időszakban gyakoribbá válnak a megbetegedések. Ahhoz, hogy szervezetünk ellenállóbb legyen a baktériumokkal, vírusokkal szemben, megfelelő vitaminellátottságra van szükségünk. Pedig télen hajlamosabbak vagyunk több magas energiatartalmú ételt és kevesebb zöldséget, valamint gyümölcsöt fogyasztani…

 

Immunrendszerünk védelme érdekében télen az alábbi vitaminokra mindenképpen szükségünk lehet!

 

Kell a C-vitamin, de miért?

 

A C-vitamin (aszkorbinsav) a vízben oldódó vitaminok közé tartozik, melyet a szervezetünk képtelen előállítani, így naponta kell bejuttatnunk. Egy finn tanulmány szerint a szokásos napi adag nem véd meg minket a megfázás ellen, viszont a betegség lefolyásának időtartamát 1-1,5 nappal megrövidíti, különösen a gyerekeknél. Azonban nem elég csupán a tünetek megjelenésekor elkezdeni a vitamin szedését. Túladagolni nem tudjuk, hiszen a felesleg a vizelettel kiürül, azonban tapasztalatok szerint túlzott fogyasztása vesekő-képződésre hajlamosít.

 

Amikor Szent-Györgyi Albert beteg volt, napi adagját 1 g-ról 8 g-ra emelte, Michael Colgan pedig, aki a világ egyik leghíresebb táplálkozástudományi szakembere, napi 5 g C-vitamint fogyaszt.

 

Ezeket fogyaszd a magas C-vitamin tartalom érdekében: kivi, citrom, narancs, grapefruit, savanyú káposzta, gyorsfagyasztással mélyhűtött gyümölcsök – lehetőleg nyersen, salátának, turmix formában, esetleg párolva.

Védekezés a hideg ellen

 

Bőrünk védelme érdekében szinte egész évben ajánlott fogyasztani A-vitamin tartalmú nyersanyagokat. Télen védi hámszöveteinket a csípős, hideg szél, tavasszal pedig az első erős napsugárzás ellen.  A szervezetünk 1-2 évre elegendő vitamin tud tárolni, amennyiben nem indokolt a nagy mennyiségű A-vitamin bevitele, akkor elég csak provitaminját, a béta-karotint pótolni, így elég a szervezetre bízni az A-vitamin előállítását. A béta-karotin amellett, hogy megóv a napsugárzástól szép aranybarna színt kölcsönöz bőrünknek, de kedvezően hat a hajunkra, körmünkre, szemünkre is.

 

Túladagolása csak a vitaminkészítmények mértéktelen fogyasztásakor alakulhat ki, mely súlyos toxikus tüneteket okoz.

 

Ezen ételekben találsz sok A-vitamint: zöld, sárga vörös színű zöldségek, mint például: répa, paraj, sütőtök, paradicsom, paprika. De tartalmazzák még a kék-zöld alga (spirulina), tej és tejtermékek, tojássárgája, és a tengeri halak is.

Védelem a szervezet bűnözői ellen

 

Az E-vitamin a zsírban oldódó vitaminokhoz tartozik, így szervezetünk hosszabb ideig képes raktározni. Antioxidáns vitaminunk, mely véd a szabad gyökök ellen, mely fontos a téli időszakban. A szabad gyökök egyensúlya ugyanis télen felborulhat, s ez pedig sejtkárosodást okoz. Ennek külső, látható jelei a bőrszárazság és a hajhullás. Általában magas zsírtartalmú nyersanyagokban található, ezért alacsony zsírtartalmú étrendet folytatóknál, étrendkiegészítők szedése javasolt.

 

Ebben keresd az E-vitamint: napraforgómag, mák, hidegen sajtolt olajok, zabpehely, tojássárgája, dió, mandula, spenót.

 

Télen célszerű tehát olyan tápanyagokat választani, amelyeknek magas az antioxidáns tartalma, valamint védenek az influenzát okozó vírusokkal, fertőzésekkel szemben, és amelyekkel kiküszöbölhetjük a téli levertséget, fáradtságot.

 

A következő részből megtudhatod, hogy milyen ásványi anyagok azok, amelyeket szintén fontos télen bevinnünk és pótolnunk egészségünk megőrzése érdekében! 

 

◊◊◊

 

Forrásfelhasználás: Rodler Imre: Tápanyagtáblázat, Medicina könyvkiadó, Bp. 2006 https://cleaneating.hu/taplalkozas/teli-vitaminpotlas/ http://betakarotin.hu/erdekessegek-az-a-vitaminrol-es-a-beta-karotinrol http://www.netamin.hu/tudasbazis/cikkek/

Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Vissza
Korábbi Okos Magos termékeink blnce néven érhetők el!

Kapcsolódó cikkek